বেটুপাতঃ ১
বেটুপাত ২ঃ
এক্লা চলো ৰে...
সাহিত্যক জাতিৰ দাপোন বুলি
কোৱা হয়। একেদৰে সংস্কৃতিয়েই হৈছে এটা জাতিৰ মেৰুদণ্ড। সাহিত্য-সংস্কৃতিৰ লগত
জড়িত প্ৰতিজনেই প্ৰকৃতাৰ্থত একো একোজন ব্যক্তিৰ লগতে এখন সমাজ তথা দেশক
প্ৰতিনিধিত্ব কৰে। তেওঁলোকৰ সৃষ্টিৰাজিয়ে মানুহক মানুহ হিচাপে জীয়াই থকাত সহায়
কৰে। ভাগৰুৱা পথিকৰ বাবে এখন ভাল কিতাপ অথবা এটি সুন্দৰ গীত যিদৰে হৃদয় জুৰোৱা সুখানুভূতি
হ'ব পাৰে একেদৰে সাহিত্য-সংস্কৃতিয়ে মানুহৰ একমাত্ৰ অনুপ্ৰেৰণাও হ’ব পাৰে।
১৮৬১ চনৰ ৭ মে তাৰিখে
কলিকতাত জন্মগ্ৰহণ কৰা কবি, ঔপন্যাসিক, নাট্যকাৰ, গল্পকাৰ, গীতিকাৰ, চিত্ৰকৰ,
দাৰ্শনিক, শিক্ষাবিদ যাক আমি বিশ্বকবি, কবিগুৰু বুলি অভিহিত কৰিছোঁ সেইজনা
ৰবীন্দ্ৰনাথ ঠাকুৰৰ কলমেৰে নিগৰিত হৈছিল অলেখ এনে কবিতা, এনে গীত যি আজিও মানুহৰ
হৃদয়ত অনুৰণিত হৈ আছে। ১৯১৩ চনত কবিগুৰুজনাই নিজৰ সৃষ্টিৰাজিৰ বাবে নবেল বঁটাও
পাবলৈ সক্ষম হৈছে। ১৯০৫ চনত তেখেতেই লিখিছিল "যদি তোৰ ডাক সুনে কেউ না আছে, তবে
এক্লা চলো ৰে... " (If no one
responds to your call, then go your own way alone) বিশ্ববন্দিত এই গীতটি। ইয়াৰ ভাবাৰ্থ, 'যদি কোনেও তোমাৰ কথা
শুনিবলৈ আগ্ৰহী নহয় তেনেহলে অকলেই আগবাঢ়ি যোৱা।' এই গীতটিৰ মাজেৰে কবিগুৰুজনে আমাক
পৰোক্ষভাৱে সাহসী হ'বলৈ শিকাইছে। জীৱনৰ জটিলতাবোৰৰ লগত মুখামুখি হ’বলৈ শিকাইছে।
ইংৰাজীত এষাৰ কথা আছে, Smooth roads never make good drivers, clear skies
never make good pilots, a problem free life never makes a strong person. যিদৰে মসৃণ পথটিয়ে এজন দক্ষ গাড়ীচালক সৃষ্টি কৰিব নোৱাৰে, যিদৰে মুকলি আকাশখনে
এজন দক্ষ বিমান চালক জন্ম দিব নোৱাৰে, একেদৰে এটি জটিলতাশূন্য তেনেই গতানুগতিক
জীৱনেও ব্যক্তি এজনক সফল কৰিব নোৱাৰে।
মানুহ সামাজিক প্ৰাণী। সমাজ
পাতি সকলোৰে লগত মিলি জুলি থকাতোৱেই আমাৰ মূল লক্ষ্য। কিন্তু সকলোৰে মাজত থকাৰ
পিছতো কেতিয়াবা আমি অকলশৰীয়া হৈ পৰোঁ। এয়াই জীৱন, এয়াই বাস্তৱ। ইয়াৰ পিছতো যি নিজৰ
কৰ্ম, নিজৰ লক্ষ্য আগত ৰাখি আগবাঢ়ি যাব পাৰে সেইজনেই জয়ৰ মালা পিন্ধে।
জটিলতা আছে বাবেই জীৱনটো
সৰ্বাঙ্গসুন্দৰ। গতিকে অহেতুক নিজক কষ্ট দিয়া উচিত নহয়। এই ক্ষেত্ৰত এটি
উল্লেখযোগ্য দিশ হৈছে আমাৰ মানসিকতা। কিয়নো, প্ৰায়েই আমাৰ মানসিক জগতখনে
সমস্যাসমূহক ঋণাত্মক দৃষ্টিভংগীৰে চায়। যাৰ ফলত আমি বেছিকৈ কষ্ট ভূগিবলগীয়া হয়।
আনহাতে ক্ষমাৰ দৃষ্টিৰে চালে স্বতঃস্ফুতভাৱে হৃদয়খন শান্ত হৈ পৰে।
গতিকে আহকচোন, আমি আটায়ে ক্ষমা,
দয়া, মৰম-চেনেহেৰে পৃথিৱীখন চাবলৈ শিকোঁ। যিয়ে আপোনাক অহেতুক কষ্ট দিছে, যিয়ে
আপোনাৰ অনুভৱ অনুভূতিক সন্মান জনাবলৈ আগ্ৰহী নহয় তেওঁক ক্ষমা কৰোঁ। যদি কোনেও
আপোনাৰ কথা শুনিবলৈ আগ্ৰহী নহয় তেনেহলে অকলেই বাট বুলো। বিশ্বকবিজনে কোৱাৰ দৰে,
যদি তোৰ ডাক সুনে কেউ না আছে..।
ধন্যবাদেৰে
অসমৰ প্ৰথম বাতৰি কাকত "অৰুনোদই"
এই বাটেদি ৰাধা যমুনালৈ যায়
বৰষুণ আৰু তুমি
খৰিডাল অঙঠা হৈ জ্বলিল
বসন্ত বিলাপ
মেক্লোডগঞ্জ' ধর্মশালা
'খজ্জিয়াৰ'ৰ পৰা ওলাই অহা বাটটোত যথেষ্ট অঁকোৱা-পকোৱা আছিল ৷ কিছুদূৰ বাট কেঁচা আছিল যদিও লাহে লাহে পকী ৰাস্তা পালোঁ ৷ এফালে প্রকাণ্ড পাহাৰ আৰু আনফালে পাহাৰৰ দ' নামনি ৷ গতিকে ভয় লগাটো স্বাভাৱিক কথা ৷ তেনেতে হঠাতে পাহাৰৰ ওপৰত সুন্দৰকৈ নির্মাণ কৰা শিৱৰ প্রকাণ্ড প্রতিমূর্তি এটাত চকু পৰিল ৷ বাটটো অঁকোৱা-পকোৱা হোৱা বাবে বহুদূৰ আগবাঢ়ি অহাৰ পাছতো সেই প্রতিমূর্তিটো দেখা পোৱা গৈ আছিল ৷ প্রাকৃতিক সৌন্দর্য্যবোৰ উপভোগ কৰি কৰি আমি ভাবিলোঁ একেদিনাই দিল্লীলৈ গুছি যাম ৷
আমাৰ দুয়োখন গাড়ী অগা-পিছাকৈ চলি আছিল ৷ এটা সময়ত আমাৰ বাহন চালক দুজনে জনালে যে একেকোবে দিল্লী গৈ পোৱাটো অসম্ভৱ হ'ব ৷ ইতিমধ্যে বৰ ভাগৰ লাগিছে ৷ ৰাতি চকুত টোপনিয়ে হেঁচা মাৰি ধৰিলে কথা বিষম হ'ব ৷ লগত কণ কণ ল'ৰা-ছোৱালী আৰু বয়সীয়াল লোক আছে ৷ গতিকে 'ধর্মশালা' নামৰ ঠাইত ৰাতি থকাৰ কথা ক'লে ৷ তেওঁলোকৰ কথা শুনি মোৰ মনৰ ভ্রমণ বলিয়ালিয়ে পুনৰ উক দিয়া যেন অনুভৱ কৰিলোঁ ৷ তেতিয়া বেলি লহিয়াবৰ সময় হৈছিল ৷ আমি 'ধর্মশালা' প্রৱেশ কৰাৰ লগে লগে মই মাত লগালোঁ , " আহিলোঁ যেতিয়া 'মেক্লোডগঞ্জ' চাই যাওঁ " ৷ কোনোৱে কোনো ধৰণৰ প্রশ্ন উত্থাপন নকৰাকৈ মোৰ প্রস্তাৱ গৃহীত হ'ল ৷ কাৰণ 'ধর্মশালা'ৰ পৰা 'মেক্লোডগঞ্জ'ৰ দূৰত্ব মাত্র পাঁচ কিঃমিঃ ৷ পাহাৰৰ ওপৰলৈ উঠি গৈ থাকোতে তললৈ চাই চাই অনুপম প্রাকৃতিক সৌন্দর্য্য উপভোগ কৰিছিলোঁ ৷ ওপৰলৈ চালে বেলিটোৱে আকাশত সৃষ্টি কৰা এক নৈসর্গিক শোভা দেখিবলৈ পাইছিলোঁ ৷ লাহে লাহে আমি 'মেক্লোডগঞ্জ' এলেকাত প্রৱেশ কৰিলোঁ ৷ কিন্তু আমাৰ বাহনৰ গতি ক্রমান্বয়ে কমি আহিবলৈ ধৰিলে ৷ আৰু এটা সময়ত যানজঁটৰ এনে এক চক্রুব্যুহত সোমাই পৰিলোঁ , ওলাবলৈ কোনো বাটেই বিচাৰি নাপালোঁ ৷ আগলৈকো যাব নোৱাৰি , পিছুৱাই আহিবও নোৱাৰি ৷ প্রায় এঘণ্টামান পাছতহে শামুকীয়া গতিত যান-বাহনবোৰ চলিব ধৰিলে ৷ এই শামুকীয়া গতিত 'মেক্লোডগঞ্জ' ঠাইখন চোৱা আৰু তাৰ বিখ্যাত 'মনেষ্ট্রি' বিচাৰি উলিওৱাটো অসম্ভৱ কথা ৷ গতিকে সেই চক্রব্যুহৰ পৰা যিফালৰ পৰা ওলাব পাৰি সিফালৰ পৰা ওলাই অহাটোৱে শ্রেয় ৷ ইফালে আমাৰ সকলোৰে ভাগৰত দেহা জুৰুলা হ'ব ধৰিছে ৷ যেনে তেনে কৰোবাত হোটেল এখন পালেই ৰক্ষা ! বহুপৰ সংঘর্ষৰ পাছত সেই যানজঁটৰ চক্রুব্যুহৰ পৰা ওলাই পাহাৰৰ নামনিলৈ আহি 'ধর্মশালা' পালোঁ ৷ তাত কেবাখনো 'হোটেল'ত সোধ-পোছ কৰাৰ পাছত এখন ভাল 'হোটেল'ত দুটা 'ৰুম' পাইহে যেন সকাহ পালোঁ ৷
গা-পা ধুই জিৰাই-শঁতাই ৰাতিৰ আহাৰ গ্রহণ কৰি থকাৰ সময়ত পৰিকল্পনা কৰা হ'ল যে পুৱা যিসকল সোনকালে উঠিব সেই সকলক লৈ আমি 'মেক্লোডগঞ্জ'ৰ 'মনেষ্ট্রি' চাই আহিম ৷ যিসকল উঠিব নোৱাৰে সেইসকল 'হোটেল'তে থাকিব ৷ পুৱতি নিশাতে মই গা-পা ধুই প্রস্তুত হ'বলৈ লওঁতে দেখিলো এজন এজনকৈ আটাইকেইজন সদস্য যাবলৈ প্রস্তুত হৈছে ৷ আনকি আটাইতকৈ বয়োজ্যেষ্ঠ মোৰ শহুৰ দেউতা আৰু মোৰ নিজৰ দেউতাও প্রস্তুত হৈ পৰিল ৷
আমি প্রথমতে গ'লোঁ Bhagsu Waterfall চাবলৈ ৷ এই নিজৰাৰ পানী বাগৰি অহা ধ্বনিত সঙ্গীতৰ এক মধুৰ তৰঙ্গ বাজি উঠে ৷ অৱশ্যে আমি যোৱাৰ সময়ত নিজৰাৰ পানীৰ ধাৰা কম আছিল ৷ নিজৰাৰ নিচেই কাষত 'ভাগ্সু' নামৰ এটি শিৱ মন্দিৰ আছে ৷ পুৰণি তথ্যমতে এই নিজৰাৰ পানীক লৈ নাগদেৱতাৰ সৈতে ৰজা ভাগ্সুৰ যুদ্ধ হৈছিল ৷ সেই যুদ্ধত ৰজা হাৰিল যদিও নাগদেৱতাই ৰজাক ক্ষমা কৰি ৰাজ্য ঘূৰাই দিলে ৷ তেতিয়া ৰজাই এই ঠাইত মন্দিৰটো সজায় ৷ এই নিজৰাৰ পানী বৰ মিঠা ৷
McLeod Ganj ৰ কাষত ১৮৫২ চনত গভর্ণৰ জেনেৰেল লর্ড এলগিনে বৰ সুন্দৰ এটি গীর্জাঘৰ সজাইছিল ৷ সময়ৰ অভাৱত আমি গীর্জাঘৰটো চাবলৈ যাব নোৱাৰিলোঁ ৷
McLeod Ganj হিমাচল প্রদেশৰ 'কাংগ্রা' জিলাৰ 'ধর্মশালা' নামৰ ঠাইৰ নিচেই কাষত থকা এক 'হিল ষ্টেচন' ৷ তিব্বতী লোকৰ বর্দ্ধিত জনবসতিৰ বাবে ইয়াক Little Lhasa অথবা Dhasa বুলিও জনা যায় ৷ 'মেক্লোডগঞ্জ'ৰ এই পাহাৰত তীর্ব্বতৰ বৌদ্ধ ধর্ম্মাৱলম্বী লোকৰ বিখ্যাত 'মনেষ্ট্রি' আছে ৷ ইয়াতে বুদ্ধ ধর্ম্মৰ চতুর্দশ গুৰু দালাই লামা আৰু তেওঁৰ অনুগামীসকলে শৰণাপন্ন হোৱা বাবে এই ঠাইডোখৰ পৃথিৱী বিখ্যাত হৈ পৰিল ৷ তিব্বতী লোকসকলৰ বাবে ই এক অন্যতম পৱিত্র স্থান ৷ ইয়াত Tibet Museum , Namgyal Gompa আৰু Tsuglag Khang নামৰ মন্দিৰ আছে ৷ চাৰিওফালৰ পৰা শৃঙ্খলাৱদ্ধ হৈ বহি থকা লামাসকলৰ প্রার্থনাৰ ধ্বনিয়ে 'মনেষ্ট্রি'ৰ পৰিৱেশ ভক্তিময় কৰি তুলিলে ৷ প্রার্থনাৰ স্বৰৰ ধ্বনি গুঞ্জৰিত হৈ থকা সত্বেও ; 'মনেষ্ট্রি' দর্শন কৰিবলৈ অহা বহু লোকৰ সমাগম হোৱা সত্বেও 'মনেষ্ট্রি'ৰ ভিতৰত এক অতুলনীয় প্রশান্তি বিৰাজমান হৈ আছে ৷ এইখিনিতে এটা কথা মনত পৰিল ৷ মই ২০০৩ চনত দিল্লীত চাকৰিত বাহাল হ'বলৈ আহি দুবছৰ কাল মন্দিৰ মার্গৰ Swati Working Girl's Hostel ত আছিলোঁ ৷ 'হোষ্টেল'টোৰ এফালে আছে মন্দিৰৰ টিলিঙাৰ শব্দ আৰু সৰহ সংখ্যক বঙালী দর্শনার্থীৰে ৰজনজনাই থকা কালি বাড়ী ৷ আনফালে আছে দেশৰ বিভিন্ন স্থানৰ পৰা অহা দর্শনার্থীৰে ঠাহ্ খাই ভৰি থকা বিৰলা মন্দিৰ ৷ এই বিৰলা মন্দিৰ আৰু আমাৰ 'হোষ্টেল'ৰ ঠিক মাজৰ অংশত বুদ্ধ ধর্ম্মৰ এটি মঠ আছে ৷ তাৰ ভিতৰত প্রৱেশ কৰাৰ লগে লগে অনেক দর্শনার্থী থকা সত্বেও হঠাতে যেন পৃথিৱীখন 'কাঁহ পৰি জীণ যোৱা যেন' লাগে ৷ গতিকে 'মনেষ্ট্রি' বা বৌদ্ধ মঠ বুলিলে প্রশান্তিৰ স্থান যেন অনুভৱ হয় ৷
'মনেষ্ট্রি'ৰ পৰা নামি আহি আমি 'ধর্মশালা'ৰ 'ষ্টেডিয়াম' চাবলৈ গ'লো ৷ এই 'ষ্টেডিয়াম'খনো বৰ ডাঙৰ আৰু ধুনীয়া ৷ 'ষ্টেডিয়াম'ৰ চকীবোৰত বহিলে সন্মুখৰ পাহাৰৰ সুন্দৰ দৃশ্য দেখিবলৈ পোৱা যায় ৷ ক্রিকেট খেল খেলি ভাল পোৱা মোৰ পুত্রৰ বৰ হেঁপাহ আছিল এই 'ষ্টেডিয়াম'খন চোৱাৰ ৷ তাৰ হেঁপাহ পলুৱাই আৰু মোৰ ভ্রমণ বলিয়ালিৰ ভাৱবোৰ ক্ষান্ত কৰি এইবাৰ আমি দিল্লী অভিমুখে ৰাওনা হ'লো ৷
সুদীর্ঘ বাটচোৱাৰ মাজতে 'বগলা মুখী' নামৰ বহু পুৰণি মন্দিৰ এটা চকুত পৰাত গাড়ীখন 'পার্ক' কৰি তাতো পাক এটা মাৰিলোঁ ৷ তাৰ পাছত সম্পূর্ণ ছদিনৰ মূৰত দুপৰ নিশা ঘৰ আহি সোমাই আমি আমাৰ যাত্রাৰ সাময়িক পৰিসমাপ্তিৰ ঘোষণা কৰিলোঁ ৷
শর্মীষ্ঠা বর্মন, নতুন দিল্লী
0 Comments