পৃষ্ঠা ১
বেটুপাতৰ বাবে ফটো বিচৰা হৈছে।
লেখকৰ পুৰস্কাৰ
একেবাৰে সৰল ভাষাত ক’বলৈ গ’লে যি মনৰ ভাৱ কলমেৰে লিখি প্ৰকাশ কৰে তেওঁকেই আমি লেখক বুলি কওঁ। কোনোবাই গল্পৰ মাধ্যমেৰে, কোনোবাই কবিতাৰ মাধ্যমেৰে, কোনোবাই প্ৰৱন্ধ, সমালোচনা, অনুভৱ, ভ্ৰমণ আদিৰ মাধ্যমেৰে নিজৰ মনৰ কথাখিনি ব্যক্ত কৰে। তেওঁলোক প্ৰতিজনেই চমু অৰ্থত একো একোজন লেখক। কিন্তু কেতিয়াবা প্ৰশ্ন হয়, কেৱল মনৰ কথাখিনি ব্যক্ত কৰিলেই জানো লেখক হ’ব পাৰি? নিশ্চয়, নোৱাৰি। কেতিয়াবা আনৰ মনৰ ভাৱ, এখন সমাজ তথা দেশৰ মনৰ ভাৱ প্ৰকাশ কৰিও লেখক হিচাপে প্ৰতিষ্ঠা লাভ কৰা ব্যক্তি দেখিবলৈ পোৱা যায়। লেখক এজনৰ সামাজিক, ৰাজনৈতিক, অৰ্থনৈতিক আৰু অন্যান্য বহু দায়ৱদ্ধতা থাকে যি দায়ৱদ্ধতাৰ বাবে লেখক এজন সাধাৰণতে জনসাধাৰণৰ প্ৰিয় মানুহ হৈ পৰে।
অসমীয়া ভাষাত এজন লেখকৰ সাধনা, থাকিবলগীয়া গুণাৱলী সম্পৰ্কে বিশেষভাৱে হোমেন বৰগোহাঞিদেৱে তেখেতৰ কেবাখনো গ্ৰন্থত উল্লেখ কৰিছে। লেখক হোৱাৰ যাতনা কেনেধৰণৰ, লেখক এজনে কিদৰে আগবাঢ়ি যোৱা উচিত আদি সম্পৰ্কত আমি তেখেতৰ গ্ৰন্থত পঢ়িবলৈ পাইছোঁ। এজন লেখকৰ ব্যক্তিত্বত থাকিবলগীয়া আটাইতকৈ গুৰুত্বপূৰ্ণ গুণ হৈছে জ্ঞানৰ প্ৰতি থকা আগ্ৰহ। জ্ঞান অন্বেষণেই লেখকৰ মূল বৈশিষ্ট্য। ইয়াৰ অৰ্থ, যিদৰে আনৰ গান নুশুনিলে আমি ভাল গায়ক হ’ব নোৱাৰো, আনৰ অভিনয় নাচালে আমি ভাল অভিনেতা হ’ব নোৱাৰো একেদৰে আনৰ কিতাপ নপঢ়িলেও আমি ভাল লেখক হ’ব নোৱাৰো। বিশ্বৰ ইতিহাসত এয়া স্পষ্টকৈ জিলিকি আছে যে যি কিতাপৰ পোক, যি কিতাপৰ নপঢ়িলে থাকিব নোৱাৰে তেওঁৱেই এদিন নিজৰ লেখাৰ মাধ্যমেৰে বিশ্বক পৰিচালনা কৰিছিল। এলবাৰ্ট আইনষ্টাইন, মেৰি কুৰি, আব্ৰাহাম লিংকন, বৰাক অবামা, এ পি জে আব্দুল কালাম, ড০ সৰ্বপল্লী ৰাধাকৃষ্ণণ, ৰবীন্দ্ৰনাথ ঠাকুৰ, ভবেন্দ্ৰ নাথ শইকীয়া আদিৰ দৰে মহান মনিষীসকল ইয়াৰ জ্বলন্ত উদাহৰণ।
কেৱল পাঠকৰ মনত মনোৰঞ্জন দিয়াই এজন লেখকৰ উদ্দেশ্য নহয়। লেখকে লেখাৰ মাধ্যমেৰে এটা জাতিক একত্ৰিত কৰি ৰাখিব পাৰে, মানুহৰ মনত জীয়াই থকাৰ সাহসৰ সঞ্চাৰ কৰিব পাৰে, মানুহৰ মানসিক জগতখন পৰিচালনা কৰিব পাৰে, কোনো এখন দেশৰ চৰকাৰখনক শুদ্ধ পথত আগবাঢ়ি যোৱাত সহায় কৰিব পাৰে। যেতিয়া কোনো এজন লেখকৰ লেখাত সমাজৰ বৃহত্তৰ স্বাৰ্থই স্থান পায় তেতিয়াই সেই লেখকজন পাঠকৰ আপোন হৈ পৰে।
লেখকৰ বাবে পাঠকৰ সহাৰিয়েই সৰ্বশ্ৰেষ্ঠ উপহাৰ। কোনো এজন লেখকৰ লেখা পঢ়ি অন্ততঃ এজন পাঠক প্ৰকৃতাৰ্থত উপকৃত হলেও লেখকজনৰ শ্ৰমখিনিয়ে মৰ্যদা পায়। ইয়াৰ উপৰিও আজিকালি বিভিন্ন অনুষ্ঠান প্ৰতিষ্ঠানে লেখক-লেখিকাসকলক বিভিন্ন বঁটা, উপাধি, সন্মানেৰে সন্মানিত কৰা দেখা যায়। কিন্তু অতিকৈ পৰিতাপৰ বিষয় যে এনে পুৰস্কাৰৰ ক্ষেত্ৰত সাধাৰণতে যি প্ৰকৃত লেখক অথচ অৰ্থনৈতিকভাৱে সবল নহয়, যাৰ সাধাৰণতে সামাজিক মাধ্যমৰ লগত কোনো পৰিচয় নাথাকে, তেনে লোকসকল প্ৰায়েই উপেক্ষিত হৈ ৰয়।
অলপতে অসম চৰকাৰে এটা বৰ সুন্দৰ পদক্ষেপ গ্ৰহণ কৰিলে। লেখক সকলক এককালীন ভাৱে অৰ্থনৈতিক সহাৰি আগবঢ়াই বহুতকে উতসাহিত কৰিলে। আমি লক্ষ্য কৰিছিলোঁ, এই পদক্ষেপত বহুতো অৰ্থনৈতিকভাৱে পিছপৰা লেখকসকল উপকৃত হৈছে। অৱশ্যে এই কাৰ্যৰ সমালোচনাও নোহোৱাকৈ থকা নাই। একাংশই এই পদক্ষেপক চৰকাৰখনৰ হিতাধিকাৰী সৃষ্টিৰ কৌশল বুলিও সমালোচনা কৰা দেখিবলৈ পোৱা গল। এই সমালোচনাৰ একমাত্ৰ সমল হৈছে আহি থকা বিধান সভা নিৰ্বাচন। আমি আশাবাদী, প্ৰতিখন চৰকাৰেই লেখক সকলৰ জীৱনৰ প্ৰতি সততা আৰু দায়ৱদ্ধতা প্ৰদৰ্শন কৰক। প্ৰতিটো বৰ্ষৰ অন্তত আহিবলগীয়া চৰকাৰখনেও এনে কাৰ্যসূচীৰে লেখক সকলক উপকৃত কৰক। কিয়নো, লেখকেই হৈছে এটা জাতিৰ, এটা ভাষাৰ মূল কাণ্ডাৰী। লেখকৰ কলমেৰে যিমানেই সাহিত্যৰ সৃষ্টি হব সিমানেই ভাষাটোৰ চৰ্চা হব, সিমানেই আমাৰ ভাষাটোও শক্তিশালী হব।
শব্দময় ছন্দপতন
মধ্য যুগৰ অসমৰ দুগৰাকী গৰীয়সী নাৰী
আপোন পৰ
"তৰু, অ' তৰু, ক'ত সোমাই আছা হয়নে?"
শাহুৱেকৰ কৰ্কশ মাতত তৰালী উচপ খাই উঠিল।
কেতিয়ানো চকুহাল মুদ খাই আহিছিল তাই ক'বই নোৱাৰিলে। যোৱা তিনি ৰাতি তাইৰ টোপনি খতি... আজি অফিচৰ ডাঙৰ চেমিনাৰ এখনত তাইৰ এটা বিয়াগোম চেশ্যন আছিল... তাৰেই প্ৰেজেণ্টেশ্যন ৰেডি কৰাত তাই দিন-ৰাতি ব্যস্ত। তাতে এসপ্তাহ ধৰি শাহুৱেক আছেহি বুলি ঘৰুৱা কামবন, ৰন্ধা-বঢ়াও বাহুল্য হৈছে।
বিয়াৰ পিছত এই প্ৰথম শাহুৱেক আহিছে যোৰহাটৰ পৰা সুদূৰ দিল্লীৰ সিহঁতৰ ঘৰখনলৈ। মুঠতে এই কেইদিন তৰালীৰ মৰিবলৈও সময়কণ নাই।
আজিৰ দিনটোও তাইৰ বেছ খাটনি গ'ল। চেমিনাৰ শেষ কৰি বিভাগটোৰ জুনিয়ৰবোৰক পেণ্ডিঙ কামবোৰ ভগাই দি তাই ঘৰলৈ ঢপলিয়াই আহিছিল... এই মাত্ৰ মুখ-হাত ধুই অৱশ শৰীৰটো বিচনাত ঢপহকৈ পেলাই দিছিলহি। বিচনাখনৰ একাষে বাগৰ দি থকা স্বামী অতনুক ভালকৈ মাত এষাৰ দিবলৈও তাইৰ শক্তি নহ'ল।
অতনু আজি অফিচৰ পৰা সোনকালেই উভতিছিল... প্ৰায়েই সি কাম-বন কৰি গধূলিৰ আগতেই আজৰি হয়। তৰালীৰহে ভীষণ প্ৰেচাৰৰ জব।
"তৰু, ইমানকৈ মাতিছোঁ, ক'ত গ'লানো?' এইবাৰ শাহুৱেক তাইৰ ৰূমলৈকে সোমাই আহিল।
তৰালী ধৰমৰাই বিচনাৰ পৰা উঠি দোষী দোষী অথচ ভাগৰুৱা মাতেৰে কৈ উঠিল,
"কওকচোন মা..."
"চাহ একাপ বনাই দিয়াচোন। অথনিয়েই অতনুৰ লগত একাপ খাইছিলোঁ... বৰকৈ মন গৈ আছে। তুমি আহিলে আকৌ খাম বুলি ভাবি আছিলোঁ। কিন্তু তুমি ইমান দেৰি কৰিলা, চাহলৈ ৰৈ ৰৈ আমনিয়েই লাগিল।"
এইবাৰ মোবাইল পিটিকি থকা অতনু গিৰিসকৈ উঠি পৰিল,
"মই বনাই দিওঁ ৰবা মা... তৰু তোমালৈও বনাও চাহ... লগত পকৰি কেইটামান খাবা নে দুইজনীয়ে?"
তৰালীয়ে মুখেৰে মাতিবলৈ নেপালেই, শাহুৱেকে টপককৈ উত্তৰ দিলে,
"আইঔ মোৰ সোনপৰুৱাটো, তই দিনটো অফিচ খাটি ঘৰ সোমাইছহি... নেলাগে বাখৰ মোক চাহ বনাই দি কষ্ট কৰিবলৈ। তৰু আছে নহয়... তুমিয়েই বনাই দিয়া তৰু, ই অকণমান ৰেষ্ট লওক।"
অতনু বিৰক্ত হ'ল।
"হাত পুৰিব কিয়? বিয়াৰ আগতে জানো মই অকলে ৰন্ধা বঢ়া কৰি খোৱা নাছিলোঁ? এতিয়াও ৰান্ধোঁ, আৰু ঘৰৰ কামো আমি মিলি জুলি কৰোঁ। এই কেইদিন তুমি আছা বুলি হে মই কামত হাত দিয়া নাই...তৰুৱেও বাধা দিছে।
আৰু অথনি মই অফিচৰ পৰা ভাগৰে জুগৰে অহাৰ পাছত তুমি চাহকাপ যে কৰি দিলা... কিমান ভাল লাগিল। এতিয়া ভাগৰুৱা তৰুকো তুমি বা মই চাহ একাপ খুৱালে তাইৰ কষ্টখিনি লাঘৱ নহ'ব জানো?"
তৰালীৰ শাহুৱেকে এইবাৰ একো উত্তৰ নিদিলে। সৰুতে ভুল কৰিলে অতনুক তেওঁ যেনেকৈ শুধৰাই দিছিল, আজি সেই ল'ৰা ডাঙৰ হৈ তেওঁক বুজাব পৰাকৈ বুজন হ'ল। তেওঁৰ ভুলখিনি আঙুলিয়াই দেখুৱাব পৰা হ'ল।
অজানিতে বোৱাৰী বুলিয়েই তৰালীৰ দুখ কষ্টখিনিক উপেক্ষা কৰা নিজৰ ঠেক মানসিকতাখিনি বুজিব পাৰি তেওঁৰ বহুত দুখ লাগিল। ছিঃ...পৰৰ ঘৰৰ ছোৱালী তৰালীয়ে তেওঁক চাগৈ কি বুলি ভাবিব এতিয়া!
তৰালীৰ পৰিবেশটো অকণো ভাল নালাগিল। তাই এইবাৰ অকণ ফুৰ্তিবাজ সুৰত কৈ উঠিল,
"সেইবোৰ বাদ দিয়ক এতিয়া। বলক মা, আমি ডাইনিঙত বহি পিয়াজ ধনীয়াখিনিকে কুটি দিওঁ... এওঁ চাহ পকৰি বনাই আমাক খুৱাওক।"
শাহুৱেকৰ মুখখন এইবাৰ উজলি উঠিল। বোৱাৰী তেন্তে আপোনেই, পৰ নহয়।
তৰালী আৰু অতনুৰ মনবোৰো ফৰকাল হ'ল।
অভিশ্ৰুতি
এই বাটেদি ৰাধা যমুনালৈ যায়
দুৰ্ভাগ্য
নাৰী দিৱসৰ তাৎপৰ্য আৰু মনৰ অনুভৱ
সময়েও কৰিছে সন্ধান
মই হায়ৰাণ
মই তোমাৰ দূৰন্ত প্ৰেমিক
ধূলিয়ৰি বাট
জীৱনৰ গতিছন্দত সুদূৰ পিপাসী মন
ডেউকা কোবাই এৰি দিলো মনৰ সোলেং
মুকলি আকাশ-মুকলি মন
মুকলি সেউজীয়া পৃথিৱী
উৰি থকা ডাৱৰক সুধিলোঁ
দিবা নেকি চিনাই তোমাৰ বুকুলৈ যোৱা বাট
ডাৱৰে ক'লে _
বতাহেহে মোক উৰুৱাই থাকে / নাজানো মোৰ সমাধি ক'ত ...
নিজান হাবিডৰাত অনাই বনাই ঘূৰি থকা বতাহো নিশ্চুপ
__নাজানে কোনে কাক ক'লৈকে আঁজুৰে ....
বুকুৰ শূন্যতাই টানি নিয়ে
নিংসগ জুৰিটিৰ সুৰৰ মূৰ্চ্ছনা বিচাৰি
এনেদৰেই ঘূৰি থাকক মোৰ মনৰ সোলেং
মাথোঁ উৰি থাক_ প্ৰাণৰ আনন্দত
নাচি থাক ডাৱৰৰ দৰে
চমকা বিজুলী পোহৰত শুভ্ৰতাৰ আঁচল জিলিকাই _
ঘূৰি চাবৰ নাই প্ৰয়োজন _
হাঁহি থাক/ উৰি থাক/ নাচি থাক__
হিয়াৰ উখল-মাখলতেইচোন
নদীয়ে ঢৌ-খেলে ""
গীতৰাজ
জামুগুৰি ,জাঁজী
দৰিদ্ৰতা
ফাগুন
প্ৰকৃতিৰ প্ৰেম
প্রভাত
সংজ্ঞা
দুঃখৰ ঋতুৰ কবিতা
প্রেমহীনতাৰ মৰুভূমিতআজি কিদৰে পাঁতো জীৱনৰ সেউজীয়া উৎসৱ ৷বুকুৰ ডাল ভৰি আকৌ মেলিবনে সপোনৰ কুঁহিপাত… এতিয়া নালাগে কোনেও সুধিব মোক কিহৰ দুঃখত দুঃখি আজি মোৰ আলখুৱা কঁলিজা…….সহিব নোৱাৰো যেমৰি মৰি জীয়াই থকাৰ যন্ত্রণা ৷
প্রীতিৰেখা দাস
প্ৰেমৰ আভাস
অক্ষমতা
খৰিবোৰ কোনে সামৰিছে
ফাগুন
অন্যথা মই নাৰী...
সাঁথৰ
মহানাগৰিক
শৰতৰ শেৱালি
সুৰীয়া সুৰৰ ৰাগীত
খজ্জিয়াৰ
জুন মাহৰ মাজভাগত 'ডেলহাউচী'ৰ বৰষুণৰ মহিমা বুজিবলৈ আমাৰ আৰু বাকী নাথাকিল ৷ 'ডেলহাউচী'ৰ গান্ধী চ'কত বৰষুণৰ পৰা কথমপিহে ৰক্ষা পৰিলোঁ ৷ তাৰ পৰা 'টেক্মি'ৰে 'হোটেল'লৈ গুছি আহিলোঁ ৷ আহি পায়েই ৰাতিৰ আহাৰৰ 'অর্ডাৰ' দি কাপোৰ-কানি সলালোঁ ৷ ৰাতিৰ আহাৰ গ্রহণ কৰাৰ পাছত পুনৰ পিছদিনাৰ পৰিকল্পনা আৰম্ভ হ'ল ৷ এওঁ ভাইটীৰ সৈতে ফোনযোগে সিদ্ধান্ত ল'লে যে পুৱা দিনৰ পোহৰত 'ডেলহাউচী' ঠাইডোখৰ ভালদৰে চাই দিল্লীলৈ উভতি যাম ৷ এইবাৰ মই মাত লগালোঁ ৷ দুয়োজনকে বুজালোঁ যে এনেকুৱা ঠাইলৈ বাৰে বাৰে জানো অহা হ'ব ৷ ওচৰে-পাজৰে থকা কোনো 'হিল ষ্টেচন' থাকিলে চায়ে যাওঁ ৷ অন্যথা ঘৰ গৈ পাই মনত খেদ থাকি যাব ৷ কেনেবাকৈ দুয়ো মান্তি হ'ল ৷ সিদ্ধান্ত লোৱা হ'ল যে আমি পুৱা 'খজ্জিয়াৰ'লৈ যাম , কাৰণ এই ঠাইডোখৰ 'ডেলহাউচী'ৰ পৰা মাত্র ২৬ কিলোমিটাৰ দূৰত্বত অৱস্থিত ৷
পুৱা সোনকালে উঠি নিত্য কর্ম সামৰি চাহ-জলপান খায়েই 'খজ্জিয়াৰ' অভিমুখে ৰাওনা হ'লো ৷ বৰষুণ দিয়া নাছিল যদিও বতৰ ডাৱৰীয়া হৈ আছিল ৷ মনত শঙ্কাও উপজিল ৷ নজনা-নেদেখা ঠাই,তাতে বতৰৰ ভৰষা নাই ৷ বাটচোৱাও দুর্গম ৷ পাহাৰৰ দাঁতিয়েদি যোৱা অঁকোৱা-পকোৱা বাট ৷ এফালে ওখ পাহাৰ,অানফালে একেবাৰে দ' পাহাৰৰ নামনি ৷ কেনেবাকৈ গাড়ীখন ইফাল-সিফাল হ'বলৈ হ'লে কথা বিষম হ'ব ! বাৰে বাৰে ভাইটীক ফোন কৰি সাৱধানে গাড়ী চলাবলৈ ক'লো ৷ কিন্তু এটা সময়ত 'নেটৱর্ক' নোহোৱা হৈ থাকিল ৷ এইবাৰ ঈশ্বৰৰ ওপৰত সকলো এৰি দিলো ৷
প্রাণৰ ভয়ৰ মাজতো চাৰিওফালৰ প্রাকৃতিক সৌন্দর্য্যই আহি চকুত ধৰা দিছেহি ৷ চাৰিওফালে কেৱল সেউজীয়া চিনাকি-অচিনাকি গছ-গছনি,মাজে মাজে বহুতো পাইন গছ আৰু দেৱদাৰু গছ দেখা পালোঁ ৷ নির্ম্মল বতাহ , প্রদূষণমুক্ত বাতাৱৰণ ৷ মানুহ কিয়নো এনে দুর্গম ঠাইলৈ নাহিব ? এনে স্বাস্থ্যকৰ পৰিৱেশ মহানগৰীৰ ধূলি-ধোঁৱাৰ মাজত পাম জানো ? মাজে-সময়ে গাড়ীখনৰ খিৰিকীৰ আইনা খুলি শুদ্ধ,শীতল বতাহ গাড়ীখনৰ ভিতৰত সুমুৱাই লওঁ ৷
বাটৰ এফালে পাহাৰৰ দাঁতিত মাজে মাজে দেখা পালোঁ প্রকাণ্ড এলেকা জুৰি ধীৰ-স্থিৰ হৈ বহি থকা দুখনমান 'বর্ডিং স্কুল' ৷ নাম পঢ়িলোঁ যদিও মনত ৰাখিব নোৱাৰিলোঁ ৷ কিন্তু বুজিবলৈ বাকী নাথাকিল যে ইয়াৰ পৰা নিশ্চয় বহুকেইজন ডাঙৰ আৰু বিখ্যাত লোক পঢ়ি ওলাইছে ৷
দীঘলীয়া বাটচোৱা পাৰ হৈ বহুদূৰ আহি পালোঁ ৷ কিন্তু 'খজ্জিয়াৰ' পোৱাগৈ নাই ৷ মনত সন্দেহো উপজিল ৷ ইমান দূৰ বাট অতিক্রম কৰি কি বা দেখিবলৈ পাওঁ ? এটা সময়ত লক্ষ্যত উপনীত হোৱা যেন লাগিল ৷ পর্য্যটকেৰে ভৰা এখনি সুন্দৰ ঠাই দেখা পালোঁ ৷ বুজিবলৈ বাকী নাথাকিল যে এয়া 'খজ্জিয়াৰ' ৷ আঃ কি অপূর্ব দৃশ্য ! ওখ ওখ পাইন গছ আৰু দেৱদাৰু গছেৰে ভৰা গভীৰ অৰণ্যৰ মাজত এঢলীয়া এখনি ৰমণীয় স্থান ৷ ইমান পাহাৰ-পর্বত ফুৰিলোঁ,এই ঠাইৰ দৰে সুন্দৰ আৰু সুৰম্য ঠাই আজিলৈকে দেখা নাই ! ঈশ্বৰৰ এক অনুপম সৃষ্টি হৈছে 'খজ্জিয়াৰ' ৷ ইয়াক ( মিনি চুইট্জাৰলেণ্ড) Mini Switzerland বুলিও বহুতে কয় ৷
'খজ্জিয়াৰ' হিমাচল প্রদেশৰ 'চম্বা' জিলাৰ এক 'হিল ষ্টেচন' ৷ সাগৰ তলৰ পৰা ইয়াৰ উচ্চতা প্রায় ১,৯২০ মিটাৰ ৷ পৃথিৱীৰ ১৬০খন চাবলগীয়া স্থানৰ ভিতৰত 'খজ্জিয়াৰ' অন্যতম এখন স্থান ৷ গাড়ী পার্ক কৰি আমি সকলোৱে একপ্রকাৰ দৌৰিয়ে নামি গ'লো এই আকর্ষণীয় ঠাইডোখৰলৈ ৷ তাত এটি নাগ মন্দিৰ দেখা পালোঁ ৷ এই নাগ মন্দিৰটো ১২ শ' শতিকাৰ ৷ মন্দিৰৰ ঠিক মুখামুখিকৈ 'হিড়িম্বা'ৰ প্রতিমূর্তি দেখা পালোঁ ৷ হিড়িম্বা মহাভাৰতৰ এটি পাত্রৰ নাম ৷ হিড়িম্ব নামৰ ৰাক্ষসৰ ভনীয়েক হিড়িম্বা , বলৱান ভীমৰ পত্নী আৰু বীৰ ঘটোৎকচৰ মাতৃ আছিল ৷ হিড়িম্বাক অসমৰ ডিমাছা জনজাতিৰ জননী বুলি কোৱা হয় ৷ মনটো ভাল লাগি গ'ল ৷ সুদূৰ হিমাচল প্রদেশৰ এক দুর্গম এলেকাত ডিমাছা জনগোষ্ঠীৰ জননীৰ প্রতিমূর্তি থকাটোত নিশ্চয় কিবা নহয় কিবা ইতিহাস জড়িত হৈ আছে ৷
১২ শ' শতিকাৰ এই খজ্জি মন্দিৰৰো এক পৌৰাণিক ইতিহাস আছে ৷ বহু যুগ আগৰ কথা,চম্বা জিলাত 'ৰাণে' নামৰ লোকৰ বসতি আছিল ৷ তেওঁলোকে 'লিলী' নামৰ গাওঁখনৰ সমুখত থকা পাহাৰখনত জ্বলি থকা একুৰা জুইৰ পোহৰ দেখা পালে ৷ সেই ঠাইত প্রচুৰ ধন-সম্পত্তি পোৱা যাব বুলি ঠাইডোখৰ খান্দিবলৈ ল'লে ৷ তাৰ পৰা চাৰিজন নাগ দেৱতা প্রকট হ'ল ৷ চাৰিওজনক দোলাত তুলি তাৰ পৰা লৈ আনিবলৈ ধৰিলে ৷ তেতিয়া নাগদেৱতাসকলে ক'লে "যি ঠাইত আমাৰ দোলাৰ ভাৰ বেছি গধূৰ হ'ব আমি তাৰ পৰা পৃথক হৈ যাম" ৷ 'সুক্রেহি' নামক ঠাইত দোলাখন গধূৰ হৈ পৰিল ৷ তাৰপৰা তেওঁলোক পৃথক হ'ব ধৰিলে ৷ চাৰিজন ভাই-ককাই নাগদেৱতা ক্রমান্বয়ে 'নঘূঁই' , 'জমুহাৰ' , 'খজ্জিয়াৰ' আৰু 'চুৱাড়ী' নামৰ ঠাইত থাকি গ'ল ৷
'খজ্জিয়াৰ'ত এসময়ত সিদ্ধ বাবাৰ স্বামীত্ব আছিল ৷ খজ্জিনাগে তেওঁক নিজৰ জ্যেষ্ঠ ভ্রাতৃৰ সহায়ত 'সৰপাস' নামৰ এবিধ খেলত হৰুৱাইছিল আৰু এই ঠাইডোখৰ জয় কৰি লৈছিল ৷ সিদ্ধ বাবাই হাৰ মানি লোৱাৰ পাছত ক'লে 'তই ইয়াতে "খা" আৰু "জী"য়াই থাক' ৷ তেতিয়াৰ পৰা সেই নাগৰ নাম 'খজ্জিনাগ" হৈ পৰিল আৰু ঠাইডোখৰৰ নাম 'খজ্জিয়াৰ' হ'ল ৷ 'খজ্জিনাগ'ৰ পৌৰাণিক নাম 'পূম্পৰ' নাগ ৷
'চম্বা'ত বহুতো নাগ মন্দিৰ আছে ৷ তাৰ ভিতৰত থকা 'খজ্জিয়াৰ'ৰ এই নাগ মন্দিৰ ধার্মিক,ঐতিহাসিক তথা পুৰাতাত্বিক মহত্ত্বৰ বাবে প্রসিদ্ধ ৷ ৮০০০ বছৰ পুৰণি এই মন্দিৰৰ গর্ভ গৃহত নাগদেৱতাৰ প্রস্তৰ মূর্তি প্রতিষ্ঠা কৰা আছে ৷ মন্দিৰ প্রাঙ্গনত থকা কাঠৰ প্রতিমাবোৰে পাণ্ডৱসকলক দর্শায় ৷ এই কাষ্ঠ প্রতিমাবোৰ ১২ শ' শতিকাৰো পূর্বৰ ৷ ১৬ শ' শতিকাত 'চম্বা'ৰ ৰজা বলভদ্র বর্মনে এই মন্দিৰত পাণ্ডৱসকলৰ কাষ্ঠ মূর্তি স্থাপন কৰোৱায় ৷ পুনৰ ১৭ শ' শতিকাত এই মন্দিৰৰ জীর্ণদ্বাৰ ৰজা পৃথিৱী সিংহৰ ( ১৬৪১ - ১৬৬৪ ) ধাত্রী বাটলুৱে নির্মাণ কৰোৱাইছিল ৷
নাগমন্দিৰৰ পৰা মাত্র কেইখোজমান আঁতৰত এটি সৰোবৰ আছে ৷ এই সৰোবৰৰো এক ৰহস্য আছে ৷ দেখাত সৰু যেন লগা এই সৰোবৰৰ গভীৰতাৰ হেনো কোনো অন্ত নাই ৷ স্থানীয় লোকৰ বিশ্বাসমতে শেষনাগৰ অৱতাৰ খজ্জিনাগ স্বয়ং ইয়াতে বাস কৰে ৷ এই সৰোবৰত 'মণী-মহেশ'ৰ স্নানৰ সময়ত ইয়াত পৱিত্র স্নান কৰা হয় ৷ এটি পুৰণি তথ্য অনুসৰি এজন গৰখীয়া এই ফালেদি গৈ থাকোতে পিয়াহ লাগিল ৷ সৰোবৰৰ পানী খাই থাকোতে তেওঁৰ কর্ণফুলজোৰ পানীত পৰি গ'ল ৷ তেওঁ তাৰ পৰা গুছি গ'ল ৷ গৈ গৈ 'চুলতানপুৰ' (চম্বা) নামৰ স্থানত পানী থকা ঠাই এডোখৰ দেখা পাই তাত পানী খাবলৈ ধৰিলে ৷ পানী খাই থাকোতে তেওঁ নিজৰ কর্ণফুলজোৰ তাতে পালে ৷ স্থানীয় লোকে যিকোনো শুভকার্য্য কৰাৰ পূর্বে এই সৰোবৰত স্নান কৰি নাগ মন্দিৰৰ দর্শন কৰে ৷
স্থানীয় লোকে কেতিয়াবা পাচিত ফুল,কেতিয়াবা পাচিত শহাপহু ভৰাই আনি পর্যটকৰ ফটো তুলি দুপইচা অর্জন কৰে ৷ আমিও স্মৃতিস্বৰূপে কেইখনমান ফটো তুলি ল'লো ৷ আনফালে কেইটামান দলে সৰু সৰু ল'ৰা-ছোৱালীৰ বাবে বিভিন্ন খেলা-ধূলা , 'পেৰা চেইলিং' আৰু 'পেৰা গ্লাইডিং' কৰোৱাই আছে ৷ আমাৰ ল'ৰা-ছোৱালীহালে 'পেৰা চেইলিং' কৰিবলৈ মন কৰিছিল যদিও ভয় কৰি আছিল ৷ মই কলেজীয়া জীৱনত NCC ৰ মাধ্যমেৰে কেবাবাৰো 'পেৰা চেইলিং' কৰাৰ অভিজ্ঞতাৰ বৃতান্ত শুনাই সিহঁতৰ মনত সাহস যোগালোঁ ৷ সিহঁতেও মোৰ পৰা সাহস পাই 'পেৰা চেলিং' কৰিলে ৷ বহুপৰ তাত থাকি ঠাইখনৰ সৌন্দর্য্য উপভোগ কৰিলোঁ যদিও হেঁপাহ নপলালে ৷ তথাপিও এইবাৰ আমি 'খজ্জিয়াৰ' এৰি আহিবলৈ সিদ্ধান্ত ল'লো ৷ স্থানীয় লোকে আশে-পাশে থকা দুই-এখন চাবলগীয়া ঠাইৰ নাম কৈছিল যদিও আমি পোনে পোনে দিল্লীলৈহে উভতি যোৱাৰ কথা ভাবিলোঁ ৷
'খজ্জিয়াৰ' গৈ আমি প্রকৃতিৰ যি সৌন্দর্য্য উপভোগ কৰিলোঁ সেয়া জীৱনত কেতিয়াও পাহৰিব নোৱাৰিম ৷প্ৰত্যাগমন
পল্লৱী কৌশিক শৰ্মা
0 Comments