ডিচেম্বৰ মাহ। বাহিৰত ঘন কুঁৱলী পৰিছে। এনে ঠাণ্ডাত ৰাতিপুৱা সাধাৰণতে খুব সোনকালে বিছনা এৰাটো সহজ নহয় যদিও এনিশাই এই অস্বস্তিকৰ কামটো সদায় কৰে। আজিও তাই সোনকালেই উঠি চোতালৰ একাষে থকা ফুলনি খনলৈ চালে । নিয়ৰত ভিজি থকা ফুলৰ পাপৰিবোৰে তাইক যেন দিনটোৰ বাবে প্ৰদান কৰে এক অদম্য শক্তি । দৈনন্দিন ৰুটিন অনুসৰি বাহি চোতাল সৰাৰ পৰা ৰাতি শোৱাৰ সময়লৈকে যাৱতীয় সকলো কাম-কাজৰ দায়িত্ব এনিশাৰ ওপৰতেই পৰে। ইয়াৰ মাজতো মাহীমাকৰ কটূক্তি, দেউতাকৰ অৱহেলা আৰু তেওঁলোকৰ আদৰুৱা জীয়েক মালাৰ ঠাট্টা- মস্কৰাবোৰ তাই নিৰৱে সহ্য কৰি যায়। মাকে এৰি থৈ যোৱাৰে পৰা আজি দহ বছৰে তাইক পৰিস্থিতিয়ে বহু কথা শিকাই গৈছে । এইবাৰ তাই স্নাতক পঞ্চম ষাণ্মাসিকৰ ছাত্ৰী। ঘৰুৱা কাম-কাজৰ তাগিদাত পঢ়াৰ সময় নাপায় যদিও এতিয়ালৈকে সকলো পৰীক্ষাতে ভাল ফলাফলেই পাই আহিছে।
আজি দেওবাৰ। আনদিনাতকৈ আজিৰ কামৰ ৰুটিন খন অলপ দীঘলীয়া। লৰালৰিকৈ মুখখন ধুই তাই সকলোৰে বাবে ৰুটী-চাহ কৰি ভাগে ভাগে দি থৈ আহিল। নিজেও লৰালৰিকৈ চাহ কাপ খাই ঘৰটো চাফা কৰি ল'লে। কাপোৰবোৰ চাৰ্ফত দি ঘৰ মচিম বুলি মনতে ভাৱি লৈ কুঁৱাৰ পাৰত গোটাই থোৱা বাচন বোৰ ধুবলৈ বহিল। খন্তেক পিছতেই ভনীয়েক মালাৰ চিঞৰত তাই হাতখন ধুই ভিতৰ পালেহি। মালাৰ মুখামুখি হোৱাত তাই কূটিল হাঁহি এটা মাৰি ক'লে- "যাওক মহাৰাণী, আপোনাক বিচাৰি কোনোবা আহিছে ?" কোন আহিছেনো বুলি তাই পৰ্দাৰ ফাকেৰে জুমি চাই দেখিলে, তাইৰ লগৰ নেহা আৰু সৌৰভ বহি আছে। চুলি খিনি অলপ থিক কৰি তাই দ্ৰয়িং ৰুমলৈ সোমাই গ'ল। নেহাই তাইক দেখি সুধিলে-" কি কৰি আছিলা এনি ? তুমি এতিয়ালৈকে গা ধুৱাই নাই ? বৰ লেতেৰী দেই-----" নেহাৰ কথাত তাইৰ মুখত মিচিকিয়া হাঁহি এটা বিয়পি পৰিল আৰু লাহেকৈ ক'লে- "আজি যে দেওবাৰ, সেয়ে অলপ দেৰি হ'ব গা ধুওঁঁতে। চাফ-চিকুণৰ কামবোৰ থাকে যে। " নেহাই প্ৰকাশ কৰিব নোৱাৰা এক অবুজ বেদনা সিক্ত নয়নেৰে এনিশালৈ চালে। কি যে এক যন্ত্ৰণা গধুৰ জীৱন পাৰ কৰিছে এনিশাই। নেহা আৰু এনিশা সৰু কালৰ পৰাই বান্ধৱী। এনিশাৰ মাকে মৃত্যুৰ সময়ত তাইক নেহাৰ মাকৰ ওচৰত গতাই থৈ কৈছিল- "এনিক নেহাৰ দৰেই মৰম কৰিবা, তাইক কোনোদিনে অকলশৰীয়া অনুভৱ হ'বলৈ নিদিবা।" সেয়েহে নেহাই মাকৰ কথামতে এনিশাক আজিও অকলে এৰি দিয়া নাই। অৱশ্যে সৌৰভৰ লগত এনিশাৰ কলেজত হে চিনাকি। এনিশা, নেহা আৰু সৌৰভৰ মাজত এক এৰাব নোৱাৰা বন্ধুত্বৰ সম্পৰ্ক আছে। ইমান সময়ে কোঠাটোৰ চুকৰ চোফাখনত নীৰৱে বহি থকা সৌৰভে মাত লগালে- "আমি পিছে বিশেষ এটা কামত হে ইমান ৰাতিপুৱাই তোমাৰ ওচৰলৈ আহিছো। বেছি দেৰি নকৰো। তোমাৰ দৰে আমাৰো আজি বহুত কাম আছে।" বিশেষ কামটোনো কি সেইকথা জানিবলৈ এনিশাই নেহা আৰু সৌৰভলৈ চালে । নেহাই আৰম্ভ কৰিলে- " শুনা, কাইলৈ ডিচেম্বৰ মাহৰ শেষ তাৰিখ । আমাৰ বিভাগে এটা পিকনিক খোৱাৰ কথা ভাৱিছো। কালি তুমি কলেজলৈ নোযোৱাৰ বাবে তোমাক ঘৰতে খবৰটো দিবলৈ আহিলো। তুমি কিন্তু নাযাওঁঁ বুলি ন'কবা। কাৰণ, তুমি ন'গলে আমি এটাও নাযাওঁঁ। " নেহাই একে উশাহে কথাখিনি কৈ এনিশাৰ মুখলৈ চালে। তাইৰ কথা শুনি এনিশাই অলপ পৰ মৌন হৈ ৰ'ল আৰু লাহেকৈ ক'লে-"পিকনিক বুলি ক'লে যাবলৈ মোৰো মন নোযোৱা নহয়, কিন্তু মই যাব নোৱাৰিবও পাৰো। আৰু মই নগ'লে তোমালোকো নাযাওঁঁ বুলি কোৱাতোহে বেয়া কৰিছা। তোমালোকেতো জানাই একমাত্ৰ কলেজৰ বাহিৰে এইখন ঘৰৰ পৰা ক'ৰবালৈ ওলাই যাব পৰাতো মোৰ বাবে বৰ ভাগ্যৰ কথা। লগতে পিকনিক বুলি ক'লে পইচাৰ কথাও আহি পৰে। সেইবাবে---"
নেহাই সৌৰভৰ চকুলৈ চালে। এইবাৰ সৌৰভে এনিশালৈ চাই ক'লে - "তুমি এনেদৰে ক'বা বুলি মই আগতেই সন্দেহ কৰিছিলো, পইচাৰ কথা তুমি চিন্তা ন'কৰিবা। তুমি মাত্ৰ ওলোৱা। আমি ফুৰ্তি কৰিবলৈহে যাম। ঘৰতটো সদায় খাইয়েই আছো। মই যে তোমাক এদিনো ফুৰ্তিত থকা নেদেখো , সেইবাবে ভাৱিছো এনেকুৱা এটা আনন্দৰ উৎসৱলৈ এইবাৰ তোমাকো টানি নিম।" দুয়ো বন্ধু-বান্ধৱীৰ কথাৰ পাকত পৰি এনিশা উপায়বিহীন হ'ল। এফালে মাহী মাকৰ তিক্ততাপূৰ্ণ কাঢ়া শাসন আৰু অন্যফালে নিজৰ আন্তৰিক বন্ধু-বান্ধৱীৰ কাতৰ অনুৰোধ। এনে সময়তে সৌৰভে হাতৰ ঘড়ীটো চাই ক'লে - "নেহা ব'লা যাওঁ। আমাৰ হাতত সময় বৰ কম। কাইলৈৰ বাবে বজাৰ -সমাৰ কৰাকে ধৰি গাড়ী বন্দৱস্ত কৰালৈকে বহুতো কাম পৰি আছে।" সৌৰভৰ কথাত নেহা যাবলৈ ওলাল। তাই সিহঁত দুটাক পদুলিলৈকে আগবঢ়াই দিলে। যাবৰ পৰত নেহাই তাইক বাৰে বাৰে কৈ গ'ল। তাই যেন পিছদিনা পুৱা সাত বজাৰ আগতেই কলেজ ফিল্ডলৈ যায়।
"কুঁৱাৰ পাৰত যে অতবোৰ বাচন পেলাই থৈছে, কাপোৰ দ'ম যে চাৰ্ফ দিয়া আছে ? সেইবোৰ মহাৰাণীয়ে পাহৰিলেই হ'বলা। আহিছিল নহয় কোনোবা এহাল ৰাতিপুৱাই কথাৰ মহলা মাৰিবলৈ।" পাকঘৰত সোমাই থকা মাহীমাকৰ বজ্ৰকঠিন শব্দ কেইটা এনিশাৰ কাণত পৰিল। আৰু তাই নীৰৱে লৰালৰিকৈ এৰি যোৱা কামবোৰ কৰিবলৈ ধৰিলে। কামৰ ফাঁঁকে ফাঁঁকে তাই ভাৱি থাকিল নেহা আৰু সৌৰভে কৈ যোৱা কথাটো ঘৰত কি দৰে উলিয়াব পাৰি। আবেলি অকমান সময় আজৰি পাই তাই কিতাপ এখন হাতত লৈ বাৰান্দাতে বহিল। কিতাপ খন মেলি ল'লে যদিও তাই একে খিনি কথাকে মনৰ ভিতৰত পাগুলি থাকিল। খট্ কৈ হোৱা শব্দত তাই পদূলিলৈ চালে। বজাৰ কৰি দেউতাক ঘৰলৈ ঘূৰি আহিছে। এনিশাই আশাৰে কিবা এটা সুধিম বুলি থিয় হৈ দেউতাকলৈ চাওঁতে দেউতাকে গুৰুত্বহীন ভাৱে কাষেদি পাৰহৈ মালাক মাতি মাতি ভিতৰলৈ সোমাই গ'ল। অজানিতে এনিশাৰ চকুৰ পৰা দুটোপাল অশ্ৰু বাগৰি আহিল। তাই সংযত হৈ সন্ধিয়াৰ চাহ দিবলৈ পাকঘৰলৈ গ'ল। চাহ বাকি থাকোতে হঠাতে তাইৰ মনত পৰিল যে সৌৰভ আজি প্ৰথম বাৰৰ বাবে সিহঁতৰ ঘৰলৈ আহিছিল। নেহা অৱশ্যে আহিয়েই থাকে। তাই সিহঁতৰ লগত কথাহে পাতিলে। প্ৰথম বাৰলৈ অহা বন্ধু সৌৰভক তাই চাহ একাপো নাযাচিলে। কথাটো এতিয়া ভাৱি তাইৰ নিজৰ ওচৰতে লাজ পালে। "ছেঃ , কথাটো বৰ বেয়া হ'ল।"
ৰাতি যেতিয়া সকলো ভাত খাবলৈ বহিল, তেতিয়া এনিশাই পিছদিনা পিকনিকলৈ যোৱাৰ কথাটো উলিয়ালে। নেহাহঁত যে সেইকাৰণেই আহিছিল সেই কথাও জনালে। তাইৰ কথা শেষ হ'বলৈ নাপাওঁঁতেই মাহীমাক জাঙুৰ খাই উঠিল- "নেলাগে নেলাগে পিকনিকলৈ যাব, টেটু গুৰি লৈকে মাছে মঙহে চোন সদায় ঘৰত দকচিয়েই থাক। দাহ মৰা নাই ? ঘৰৰ ইমান বোৰ কামৰ লেঠা এৰি গা নচুৱাবলৈ যাব নোৱাৰ।" মাকৰ কথা শুনি মালাইও ভ্ৰূ নচুৱাই ক'লে , অ মায়ে ঠিকেই কৈছে। তাৰ পিছত তাই মাকলৈ চাই পুনৰ ক'লে - "মা মোৰ কাইলৈ বাৰ্থ দে পাৰ্টি এটা আছে। ঘৰ সোমাওঁঁতে অলপ দেৰি হ'ব"। মাকে হ'ব বাৰু বুলি মালাৰ কথাত শলাগি থ'লে ।এনিশাই ক্ষীণ আশা এটা লৈ দেউতাকৰ মুখলৈ চালে। কিন্তু দেউতাকে তলমুৰ কৰি ইমান নীৰৱে ভাত খাই উঠি গ'ল যেন তেওঁঁ একো শুনাই নাপালে। তেওঁলোকৰ ব্যৱহাৰত এনিশাৰ বৰ দুখ লাগিল। চেপি ৰখা কান্দোনটো জোৰেৰে ওলাই আহিব খোজাত তাই নিজৰ ৰুমলৈ দৌৰ দিলে। বিছনা খনত উবুৰি খাই পৰি তাই বহু সময় কান্দিলে। এসময়ত নিজকে সংযত কৰি তুলিলে আৰু অলপ দৃঢ় হৈ ভাৱিলে- একেখন ঘৰৰে একেই তেজ -মঙহেৰে গঢ়া দুজনী ছোৱালী। এজনীয়ে সপ্তাহৰ তিনি-চাৰি দিন বিভিন্ন ঠাইত বাৰ্থদে পাৰ্টি খাই ঘূৰি ফুৰাৰ স্বাধীনতা পায় আৰু আনজনীয়ে এবছৰৰ মূৰতো নিজৰ বন্ধু -বান্ধৱীৰ লগত ফুৰিবলৈ যোৱাৰ স্বাধীনতা নাপায়। সিহঁত দুজনীৰ মাজত কিহৰনো আকাশ পাতাল প্ৰভেদ সেই কথা তাই ভাৱি ভাৱি উলিয়াব নোৱাৰিলে। সেই ৰাতি তাইৰ খোৱা আৰু শোৱা এটাও নহ'ল। ওৰে ৰাতি বিছনাত বহি লৈ তাই আগ-পাছ গুণিবলৈ ধৰিলে কি কৰিলে তাইৰ বন্ধুত্ব ৰক্ষা হ'ব ? সেই কথা ভাৱি উলিয়াবলৈ তাইৰ বেছি সময় নালাগিল। হঠাতে তাইৰ সুপ্ত আৰু সহনশীলা মনটো ক্ৰমান্বয়ে জাগৃত আৰু কঠোৰ হ'বলৈ ধৰিলে। তাইৰ ওপৰত যেতিয়া সকলোৱে অধিকাৰ সাব্যস্ত কৰিব পাৰে । তেনেহ'লে তাইয়ো তেওঁলোকৰ ওচৰত নিজৰ ইচ্ছাকৃত কামবোৰ কৰিবলৈ দৃঢ় হ'ব পাৰে। নিজৰ জীৱনটো সুখ আৰু আনন্দৰে ভৰাই তুলিবলৈ সকলোৰে মন যায়। এই ক্ষেত্ৰত নিজে বিচৰা ধৰণে জীৱনটো উপভোগ কৰাৰ অধিকাৰ সকলোৰে নিজৰ। এনে অধিকাৰ এনিশাৰো আছে।
জীৱনটো আনন্দৰ মাজেৰে আগুৱাই নিবলৈ দৃঢ় প্ৰতিজ্ঞ হোৱা এনিশাই পিছদিনা ৰাতিপুৱা আগতকৈও অধিক সোনকালে উঠি নিজৰ যাৱতীয় কামবোৰ সমাধা কৰি ল'লে । গা ধুই নিজকে সজাই পৰাই ল'লে আৰু মৰমী মাকৰ ফটো খনত সেৱা এটি কৰি ঘৰৰ পৰা ওলাই গ'ল । তেতিয়ালৈকে ঘৰৰ কোনো উঠাই নাছিল। সময়তকৈ বহু আগতেই তাই কলেজ ফিল্ড পালেগৈ। ইতিমধ্যে লগৰ সকলো আহি গোট খালেহি। এনিশাক দেখি সকলোৱে আচৰিত হোৱাৰ লগতে ফুৰ্তিও পালে। নেহাই তাইক সাৱতি ধৰি ক'লে - মই জানিছিলো এনি। তুমি আহিবা বুলি। কাৰণ মোৰ বিশ্বাস আছিল যে এদিন তুমি অন্যায়ৰ প্ৰতিবাদ কৰিব পাৰিবা আৰু তেতিয়াই তুমি নিজৰ জীৱনটো স্বাধীন ভাৱে উপভোগ কৰিব পাৰিবা। ঠিক আমাৰ নিচিনাকৈ। মই জানো , তুমি ইয়াতকৈ আৰু বেছি একো নিবিচাৰা। " কিবা এক অজান পুলকত আত্মহাৰা হোৱা এনিশাৰ চকুৰে দুধাৰি তপত অশ্ৰু বাগৰি আহিল। সজাৰ বন্ধন খুলি মুক্ত বিহঙ্গৰ দৰে এনিশাই যাত্ৰা কৰিলে বন্ধু -বান্ধৱীৰ সৈতে আনন্দৰ উৎসৱলৈ; মুকলি আকাশৰ তলত পিকনিক খাবলৈ।
নাঙল
“ উঠ ৰতন, ইমান পৰলৈ শুই থাকিব লাগেনে ? সোনকালে উঠ আৰু নাঙলখন লৈ পথাৰত গৈ ঠেক মাটিডৰাত হাল মাৰগৈ ৷,” জিতেন্দ্ৰই পুতেক ৰতনক ৰাতিপুৱা মাতি ক’লে ৷
“কি পুৱাই পুৱাই ভুকি আছে, দেউতা ? এদিনো শান্তিৰে শুই থাকিবলৈ নিদিবা নেকি ?,” ৰতনে ভোৰভোৰাই টোপনি সুৰত ক’লে ৷
পুৱা ধলফাট দিয়াৰ লগে লগে দেউতাকে প্ৰতিদিনে এই কাম। কাম কৰিবলৈ পুতেকক মাতে ৷ মানুহজনে প্ৰতিদিন ৰাতিপুৱা পথাৰত অনুৰক্ত বতাহৰ মাজতে খেতিত কাম কৰি কৰি সূৰুযৰ কিৰণক অভ্যৰ্থনা জনাই আহিছে ৷ কষ্টে- মষ্টে নাঙল জবকাৰ লগত পথাৰত সংগ্ৰাম কৰি জীৱনটোৰ শেষ আলটোলৈকে আগবাঢ়িছে ৷ এতিয়া জিতেন্দ্ৰই আৰু অত্যধিক কাম কৰিবলৈ অপাৰগ ৷ পুতেকৰ ওপৰত সকলো দায়িত্ব সমৰ্পণ কৰি দিব বিচাৰিলে ৷
“ নাই, ৰতনক দি কোনো সাংসাৰিক কাম নহ’ব; উপায় নাই ময়ে যাব লাগিব পথাৰত। সংসাৰখন উন্নত কৰিবলৈ তেওঁৰ কোনো সকামেই নাই ৷,” জিতেন্দ্ৰই ক’লে আৰু গোহালিলৈ গৈ বলধহালক পঘাৰে বান্ধি নাঙলখন কান্ধত তুলি ল’লে ৷ পিতামহৰ নাঙলখন তেওঁ নিজ শৰীৰত কৈয়ো বেছি যত্ন কৰে; আৰু ভাবি থৈছে এই নাঙলখন বহু যত্ন সহকাৰে পুতেকে ব্যৱহাৰ কৰিলে আৰু এক পুৰুষলৈ স্থিতি হৈ থাকিব ৷ তাৰ পিছত আৰু এক পুৰুষ....৷ এনেকৈয়ে কিজানিবা গ্ৰীনিজ বুক অব ৱাল্ড ৰেকৰ্ডত এই নাঙলখন স্থান পাব পাৰে ৷ শাল গছেৰে তৈয়াৰ কৰিছিল জিতেন্দ্ৰৰ পূৰ্ব পুৰুষ ৰমেন্দ্ৰ নাথে ৷ তাহানিৰ দিনৰ শক্তিশালী হাত আৰু বুদ্ধি খটুৱাই বনাইছিল এই নাঙলখন ৷ পূৰ্ব পুৰুষৰ পৰা বাগৰি অহা এই সম্পদটোৰ প্ৰতি ৰতনৰ অকণো আগ্ৰহ আৰু জুতি নাই ৷
“ কি কৰিবা, উপাই নাই ....তুমিয়েই পথাৰত যাব লাগিব আৰু ৷,” ৰতনৰ মাকে জিতেন্দ্ৰক ক’লে ৷
“ তাকেইতো হৈছে দেখোন ৷ বুঢ়া হৈয়ো ঘৰ-পথাৰ-বাৰী সকলোতে এশ একুৰি খাটিব লগা হৈছে ৷ সন্তানক ঘৰত বহুৱাই থৈ নিজেই কাম কৰিব লগা হৈছে বুঢ়া কালত ৷,” ফুলবছা গামোচাৰে চকু মচি আৱেগিক হৈ ক’লে মানুহজনে ৷
ৰতনৰ ঘৈণীয়েকে তাত উপস্থিত হ’ল ৷ ৰতনেও বিছনা এৰি হাত ভৰি পট্পট্ শব্দ কৰি ফুটাই ফুটাই তালৈ যাবলৈ ধৰিলে ৷ ব্যক্ত কৰিব নিবিচৰা কথাবোৰে ৰতনৰ বিবেকত আঘাত হানিব ধৰিলে ৷ পোনচাটেই দেউতাকৰ ওচৰলৈ গৈ বজ্ৰকণ্ঠে ভুকিবলৈ ধৰিলে। কি হৈছে দেউতা ? ডেইলি ডেইলি তুমি কি আৰম্ভ কৰিছা, হুম ? কাম কৰিবলৈ মন নাই যদি বহি থাকিবা ৷ তোমাক তিনিসাজ ভাত যোগাৰ কৰি দিলেই হ’ল, না কি ? কিয় কাম কৰিব লাগে তোমাৰ, হুম ? কিয় নাঙল নাঙল কৰি মৰিছা, দেউতা ?”
ওচৰত থিয় হৈ আছে ৰতনৰ ঘৈণীয়েকে ।উন্মনা হৈ থিয় দি আছে মহিলাগৰাকী; যেন কেতিয়া কি কৰি পেলায় একো ঠিক নাই ৷
“ যা, যা ৰতন, শুই থাকগৈ। ময়েই পথাৰত গৈ হাল বাই আহিম ৷ বুজিবি ঠেলা, যেতিয়া মই মৰিম ৷ মোৰ চকুযোৰ যেতিয়া নিমীলিত হ’ব তেতিয়া বুজি পাবি ৷এতিয়া শুই বহি খাই আছ খাই থাক; পিছত সন্তাপ কৰিবি, বুজিছ ?"
“ দেউতা, তুমি নাঙলখন থৈ দিয়া, আমি তোমাৰ নাঙলখন যত্ন সহকাৰে ৰাখিম ৷ এনেকুৱাকৈ ৰাখিম যে ইয়ে আমাৰ ভবিষ্যত প্ৰজন্মলৈ জাজ্বল্যমান হৈ থাকিব ৷ তুমি নাঙলখন থৈ দিয়া, মই ট্ৰেক্টৰেৰে পথাৰত হাল মাৰিম ৷,” ৰতনে দেউতাকক বুজাই ক’লে ৷
“ মই জীয়াই থকালৈকে ট্ৰেক্টৰেৰে পথাৰ চহাবলৈ নিদিম ৷,” দেউতাকে নাঙলখন কান্ধৰ পৰা নমাই ক’লে ৷
খানখোৱা পাৰা গাঁৱৰ একমাত্ৰ জিতেন্দ্ৰৰ ঘৰখনৰ মানুহেহে গৰুৰে হাল বাই খেতিত শস্য সিঁচে ৷ মানুহজন আদিম পৰম্পৰাৰ নীতি নিয়ম মনা ব্যক্তি ৷ প্ৰযুক্তিগত সা- সজুঁলিয়ে তেখেতৰ দুৱাৰ টুকুৰিয়াবলৈ সক্ষম হ’ব পৰা নাই ৷ তেওঁ বাচি থকালৈকে নোৱাৰিবও হ’বলা ৷
“ দেউতা, তুমি বুজি নোপোৱা কিয় ? ট্ৰেক্টৰেৰে হাল মাৰোঁতে বেছি সময়ৰ প্ৰয়োজন নহয়, অলপ সময়ত আমি বেছি মাটি চহাব পাৰো ৷ নাঙলেৰে আমি বেছি মাটি অলপ সময়ত চহাব নোৱাৰি নহয় ৷,” ৰতনে ক’লে ৷ ওচৰত ৰতনৰ মাক আৰু জ্যোৎস্না বৰণীয়া ঘৈণীয়েকে পূৱ ফালে থিয় দি আছিল ফেটী সাপৰ দৰে হৈ সিহঁত দুজনে সূৰ্য উদয় হোৱালৈ অপেক্ষা কৰি আছে সূৰ্যক প্ৰণাম জনাবলৈ নে পিতৃ-পুতেকৰ খহটা কাজিয়াৰ বিষ ঢালিবলৈ ৷ নিৰিবিলি পৰিৱেশটো কোঢ়াল পৰিৱেশলৈ ৰূপান্তৰিত হ’ল ৷ ৰাতিৰ বৰণে মেলানি মগাই নাই ৷ আজিকালি আগৰ দৰে পথাৰত আৰু গৰখীয়াবোৰে ঢানি ঢানি ..,বাঁ বাঁ বাঁ.., নোকোৱা হৈছে, মাথোঁ জিতেন্দ্ৰৰ দৰে কেইজনমান মানুহেহে তাৰ ওলোটা ৷ ট্ৰেক্টৰে মানুহৰ পৰিশ্ৰম লাঘৱ কৰিছে ৷ নাঙলখনকলৈয়ে শহুৰেকে প্ৰতিদিনে কা কা কৰি থাকে বুলি ঘৈণীয়েক জানমণিয়ে কোনোও গম নোপোৱাকৈ নাঙলখন লৈ চোতাললৈ গ’ল আৰু দাঁ এখনেৰে কোবাই নাঙলখনৰ চেহেৰা নষ্ট কৰি পেলালে ৷
“ নাঙলখন ক’ত গ’ল ?,” নাঙলখন দেখা নাপাই চিন্তিত হৈ ক’লে জিতেন্দ্ৰই ৷ চোতালৰ পৰা হুটা মাতেৰে জানমণিয়ে উত্তৰ দিলে, “ ইয়াত নাঙলখন ৷”
মানুহজনে দৌৰি নাঙলখনৰ ওচৰলৈ গৈ যিটো দেখিলে, তাৰ মূৰত স্বৰগ পৰা যেন লাগিল ৷ নাঙলখন আৰু নাঙল হৈ থকা নাই, জুই জ্বলোৱা কাঠ হৈ পৰিছে ৷ জঠৰ হৈ পৰা হাতেৰে নাঙলখন তুলি উচুপিবলৈ ধৰিলে জিতেন্দ্ৰই ৷ ইফালে বেলি উদয় হোৱাই নাই ৷
“ হয় এই নাঙলখন যেনেকুৱা আছিল তেনেকুৱা বনাই দে নহ’লে জানমণিক লৈ এই ঘৰখনৰ পৰা আঁতৰি যা ৰতন ৷,” দেউতাকে বজ্ৰকণ্ঠে উচুপি উচুপি ক’লে ৷ পৰিৱেশটো নিস্তব্ধতাত আৰু বেছিকৈ উখৰা পৰিল ৷
হজৰত আলী
৮৬৩৮৬২৩১২০
পৃষ্ঠা ৩৭
ৰেচিপিঃ
ছেৱা দিয়া
সামগ্ৰী বুলিবলেই বিশেষ একো নাই:- 2কেজি বৰাচাউল এটা পাত্ৰত 3 ঘণ্টাৰ বাবে তিয়াই ৰাখি এটা ফুটা থকা পাত্ৰত বৰাচাউলখিনি টুকি লৈ তলত পানী দি এটা চচপেনত গেছৰ ওপৰত উঠাই দিয়ক আৰু দাঁতিয়ে দাঁতিয়ে তিয়াই থোৱা কাপোৰ বা বাতৰি কাকত দি মেৰিয়াই দিব যাতে তলৰ পানীৰ ভাপটো ওলাই নাযায়। সম্পূৰ্ণ চাউলখিনিয়ে ভাপ পাই তেতিয়াহে ধুনীয়া কৈ সিজিব আৰু চাউলৰ ওপৰত এখন কলপাত দি ভাপ নোযোৱাকৈ এখন ঢাকনিৰে ঢাকি দিব ফটোখনত দেখুৱাৰ দৰে। প্ৰায় ১ঘন্টামান সময় লাগে । যেতিয়া ছেৱা দিয়া প্ৰস্তুত হ'ব গুৰ, গাখীৰ দি জলপানৰ দৰেও খাব পাৰে নতুবা হাঁহৰ মাংসৰ সৈতে ও পৰিবেশন কৰিব পাৰে। বি:দ্র:- এটা কথা মন কৰিব চচপেনটোৰ পানী খিনি যাতে চাউলৰ পাত্ৰটো বুৰ নাযায় আৰু পানী খিনিও শুকাই শেষ নহয় নহ'লে জলি যোৱাৰ সম্ভাৱনা থাকে।
শ্ৰী মুনমী গগৈ
পৃষ্ঠা ৩৮
শিশু বিশেষঃ
জীৱনৰ বাবে জ্ঞান
ৰাজশ্ৰী বৰা
আমি সকলোৱে বিচাৰো আমাৰ সন্তানটো ভাল হোৱাটো। সন্তানৰ উজ্জ্বল ভৱিষ্যত চিন্তা কৰিয়ে আমি আমাৰ সন্তানক আটাইতকৈ ভাল বিদ্যালয়ত শিক্ষা গ্ৰহণ কৰিবলৈ সুবিধা কৰি দিওঁ। নিজে যিখিনি নাজানো সেয়া শিকিবলৈ ব্যক্তিগত ভাবে পাঠদান কৰাৰো সুবিধা কৰি দিওঁঁ। এয়া সকলোৱে কৰোঁ নিজৰ সন্তানৰ পাৰদৰ্শিতা উন্নত মানৰ কৰিবলৈ।
প্ৰকৃততে আমি আমাৰ সন্তানক ভাল বিদ্যালয়ত পঢ়িবলৈ সুবিধা কৰিলেই আমাৰ শিশু ভাল জীৱনৰ গৰাকী হ'ব নেকি ? আমাৰ বহুতৰে আকৌ মনত এটা ধাৰণা আছেই যে অসমীয়া মাধ্যমত পঢ়ি ভাল ভৱিষ্যত গঢ় দিব নোৱাৰে। কাৰণ মাতৃভাষাত পঢ়ি কেইজনে ভাল চাকৰি পাইছে। ভাল চাকৰি পাবলৈ ইংৰাজী মাধ্যমৰ ভাল বিদ্যালয়ত পঢ়াব লাগিব। এয়া কিন্তু শুদ্ধ চিন্তা নহয়। এয়া আমাৰ মনৰ দুৰ্বলতা। আমি ভাবো যে ইংৰাজী মাধ্যমৰ উন্নত বিদ্যালয়ত পঢ়িলেহে শিশুৰ ভৱিষ্যত সুন্দৰ হ'ব। প্ৰকৃততে তেনে নহয়। মাতৃভাষা উজ্জ্বল ভৱিষ্যতৰ হেঙাৰ নহয়। মাতৃভাষাইহে শিশুটোৰ সবাংগীন বিকাশত মুখ্য ভূমিকা গ্ৰহণ কৰে। ভাষা শিশু শিকনৰ মাধ্যম। ভাষা জানিলেহে শিশুৱে আন বিষয়ৰ জ্ঞান আহৰণ কৰিব পাৰে।বিশেষকৈ মাতৃভাষাই শিশুৰ শিকনত গুৰুত্বপূৰ্ণ ভূমিকা গ্ৰহণ কৰে। মাতৃভাষাৰ জৰিয়তে শিশুৱে ঘৰুৱা পৰিৱেশত প্ৰায়খিনি কথাই আয়ত্ব কৰে ,এই জ্ঞান বিস্তৃতৰূপত বিদ্যালয় বা পৰৱৰ্তী পৰ্যায়ত লাভ কৰে। যি কি নহওঁক আমি যে ভাবো মাতৃভাষাত পঢ়িলে শিশুটো পিছ পৰি ৰব ,এয়া আমাৰ ভুল ধাৰণা। এইটো ঠিক যে আমি যিমান ভাষা শিকিম সিমানেই আমাৰ যোগাযোগৰ মাধ্যম সবল হ'ব, আমি সহজতেই সকলো মানুহৰ লগত আত্মীয় হৈ উঠিম। কাৰণ ভাষা জনা মানে মনৰ বুজ ল'ব পাৰি।
আপুনি মই শিশুটোক কিদৰে কথাবোৰ শিকিবলৈ পৰিৱেশ দিছো সেইটোহে দৰকাৰী।আপুনি যদি শিশুটোক কেৱল পুথিগত জ্ঞান লাভ কৰি সৰহ নম্বৰৰ প্ৰমাণপত্ৰ খন গোটাই লোৱাত জোৰ দিছে তেন্তে আপোনাৰ শিশুটোৱে বৌদ্ধিক শক্তিৰে সেইটো কৰাতহে গুৰুত্ব দিব। কিন্তু যদি আপুনি শিশুটোক জীৱনৰ বাবে জ্ঞান দান কৰে অৰ্থাৎ তাক কেৱল ভাল চাৰ্টিফিকেটৰ পাছত দৌৰিবলৈ বাধ্য নকৰাই ,মানুহ হিচাপে জী থাকিবলৈ প্ৰয়োজনীয় গুণ আহৰণত উৎসাহ দিয়ে। নিশ্চয় আপোনাৰ শিশু এদিন এই গুণৰে অধিকাৰী হ'ব। এনে নকৰি আমি মাথোঁ শিশুক নম্বৰ লাভত জোৰ দিওঁ। আমি পাহৰিয়ে যাওঁ যে বাস্তৱ জীৱনত চাৰ্টিফিকেটৰ নম্বৰে নহয় মানসিক উত্তৰণে সহায় কৰে। পুথিগত জ্ঞানে চহকী ব্যক্তি এজনতকৈ জীৱনৰ অভিজ্ঞতাৰে চহকী জনে বহু সময়ত শুদ্ধ সিদ্ধান্ত ল'ব পাৰে।গতিকে আমি ভবাৰ দৰে কেৱল ভাল বিদ্যালয়ত, ইংৰাজীত শিক্ষা লভিলেই সফল জীৱনৰ গৰাকী নহয়। সফলতা পৰিশ্ৰমে আনে।এই পৰিশ্ৰমৰ প্ৰতি যেতিয়া শিশু নিজে আগ্ৰহী হ'ব তেতিয়া তেনে শিশুৱে উন্নতি লভিব ই, সি সফলতাৰ শিখত আৰোহণ কৰিব।
আমি শিশুক সৰুৰে পৰা নিজে শিকিবলৈ উৎসাহিত কৰিব লাগে। আমি জনাখিনি সিহঁতে বিস্তাৰিত ভাবে নিজৰ চেষ্টাৰে শিকিব পাৰিব লাগে। শিশু এটি মাতৃভাষাৰ বিদ্যালয়ত পঢ়িয়ো ভাল জীৱনৰ গৰাকী হ'ব পাৰিব যদিহে সি জীৱনৰ প্ৰয়োজনীয়তা, সফলতাৰ আঁৰৰ কাহিনী উপলব্ধি কৰিব পাৰে। এইখিনিতে এটা কথা মন কৰিবলগীয়া যে শিশুটোক আমি কোন দিশে যোৱাত প্ৰেৰণা যোগাইছো। শিশুক সৰু সৰু কথাবোৰ আহৰণত আপুনি সহায়ক হওক।সি আপোনাৰ পৰা ভালখিনি শিকক। মাধ্যম যিয়ে নহওক জীৱনৰ সংঘৰ্ষত প্ৰয়োজন হোৱা গুণ একেবোৰে। সেয়েহে সেইখিনি সৰুৰে পৰা দিয়ক। শিশু নিজে নিজে যাতে সফলতাৰ প্ৰতি ধাৱমান হয় তাক তেনেকৈ গঢ়ক। মনত মোহ নহয় সাহসৰ বীজ সিঁঁচক। নিশ্চয় সি এদিন সফল হ'ব।
পৃষ্ঠা ৩৯
অভিভাৱকৰ ব্যস্ততা আৰু আন্তৰিকতাহীনৰ বাবে
শিশু এটি অকলশৰীয়া আৰু যান্ত্রিক হৈ পৰে
অজয় বৰুৱা
9707730427
শিশু মনোৰোগ বিশেষজ্ঞ সকলৰ মতে শিশুবোৰৰ বহু সমস্যা উদ্ভৱ হোৱা অন্যতম কাৰণ পিতৃ-মাতৃ আৰু সন্তানৰ মাজত থকা মানসিক দূৰত্ব। আমি শিশু সকলক নিজৰ সময়কণ দিবলৈ ইচ্ছুক নহয়। নানা অজুহাতেৰে শিশুটোক অকলশৰীয়া কৰি নিজৰ কামত ব্যস্ত থাকো। বিশেষকৈ একক পৰিয়ালৰ শিশুবোৰ এই ব্যাধিটোৰ বেয়াকৈ চিকাৰ হৈছে। ব্যস্ততা আৰু আন্তৰিকতা অভাৱত এনে শিশুবোৰ ক্রমে অকলশৰীয়া হৈ গৈ থাকে। শিশু এটিক সময় দিয়াটো নিত্যান্তই প্রয়োজনীয়। হাজাৰ ব্যস্ততাৰ মাজত থাকিলেও শিশুটিক সুন্দৰ, সুস্থিৰ আৰু সম্পূর্ণকৈ সময় দিব লাগে । যিয়ে শিশুটিৰ মন ভৰাই তোলে। শিশুটিৰ লগত খেলা, সাধুকোৱা, গান গোৱা, ছবি অঁকা, ফুৰাব নিয়া, শোৱাৰ সময়ত টোপনি নোযোৱালৈ কাষত থকা, আদি কৰিলে সি নিৰাপদ আৰু আত্মবিশ্বাসী হয়। পৰিয়াল হৈছে এটি শিশুৰ বাবে আটাইটকৈ আপোন তথা নিৰাপদ অনুভৱ কৰা ঠাই। য'ত শিশুটিয়ে জীৱনৰ আদি পাঠ শিকে। শিশু অৱস্থাতে পৰিয়ালৰ লগত সমাজৰ দায়বদ্ধতা এয়ে যে আমি শিশু এটিৰ শাৰীৰিক -মানসিক বিকাশৰ লগত হোৱা পৰিবর্তন সমূহ বুজিবলৈ চেষ্টা কৰা উচিত। তেনে কৰিলে সিহঁতৰ প্রতি যত্ন আৰু সঁহাৰি থকাটো বুজাই। বর্তমান শিশুসকলে কেৱল পিতৃ-মাতৃ লগতে বেছি একাত্ম আৰু ঘনিষ্ঠ হৈ থাকিব বিচাৰে। প্রয়োজনতকৈ কম সময় পিতৃ-মাতৃয়ে দিয়াৰ বাবে এনে হয়। সেয়ে শিশু এটিৰ আবদাৰ বোৰো বেছি হয়। আকৌ একাংশ পিতৃ-মাতৃয়ে সন্তানক প্রয়োজনাধিক মৰম-স্নেহ কৰি নিজৰ অজ্ঞাতেই শিশুটিক পৰনির্ভশীল কৰি তোলে। তেনে শিশু পিছলৈ কোনো সিদ্ধান্ত নিজাকৈ ল'ব নোৱাৰা হৈ পৰে।নিজৰ ঘৰখনত বা পৰিয়ালৰ লগত খেল-ধেমালি, কথা কৈ শিশু এটি ভাল পায়। পিতৃ মাতৃৰ বা পৰিয়ালৰ সদস্যই কণমানিটিৰ ক্ষেত্রত প্রদর্শন কৰা আচৰণে তেওঁলোকৰ লগত সন্তানৰ সম্পর্কত প্রভাৱ পেলায়। সন্তান আৰু পিতৃ-মাতৃৰ সম্পর্কত প্রভাৱ পেলোৱা বহু কাৰণ আছে। বাল্যকালত শিশু এটিক শিশুকালতকৈ কম মনোযোগ, যত্ন, মৰম -স্নেহ দিয়া মানে কমকৈ কৰিলেও হ'ব বুলি ধৰি লওঁ। তেতিয়া সন্তানটিয়ে অৱহেলিত যেন অনুভৱ কৰে। এনেবোৰ কথাৰ তাৰতম্য নোহোৱাকৈ সন্তানটিৰ সকলো কথাতে ,দিশতে যথেষ্ট গুৰুত্ব প্রদান কৰা উচিত। যিয়ে তাক আত্মবিশ্বাস গঢ়াত সহায় কৰিব। মৰম, নিৰাপত্তাবোধ, ভাল পৰিবেশ আদিয়ে শিশুৰ মন নিকা কৰে, ৰঙীয়াল কৰে। বহুতৰ ভুল ধাৰণা মৰম কৰিলে সন্তান নষ্ট হয়। সেইটো অসত্য কথা। মৰম কৰা আৰু লাই দিয়া দুটা বেলেগ কথা। প্রকৃত মাতৃস্নেহ সদায় সকলো পৰিস্থিতি একে। শিশুটি মৰমলগা হ'লে , সি কমনীয়তাৰে আনক আকর্ষণ কৰিব পৰা হয় আৰু তেতিয়া তাক মৰম কৰিবলৈ সহজ, কিন্তু যেতিয়া বেয়া স্বভাৱৰ, খিংখিঙিয়া,নিষ্ঠুৰ প্রকৃতিৰ হয়, তেতিয়াও তাক মৰম কৰিব পৰাটো বৰ প্রয়োজনীয় কথা। তেতিয়া সন্তানটোক বেছি স্নেহ, সহানুভূতিৰ প্রয়োজন হয়। সেয়ে ধৈর্য, সহিষ্ণুতা আৰু সকলো কথা সহজভাৱে ল'ব পৰাটো এক সুস্থ মানসিকতা। আৰু এই মানসিকতাৰেই উদণ্ড, উৎশৃখল সন্তানক সৎ পথলৈ আনিব পাৰে। সিহঁতৰ প্রতি মৰমীয়াল , সহিষ্ণুতা, সহানুভুতিশীল হ'লে ভবিষ্যতে সিহঁতে নিশ্চয় অভিভাৱকৰ প্রতিও শ্রদ্ধাশীল হ'ব।
অভিভাৱকে নিজৰ সন্তানটো সকলো ক্ষেত্রতে অন্যতম, সফল আৰু সৃজনীশীল হোৱাটো বিচাৰে।এয়া এক শুভ লক্ষণ।কিন্তু দুই-তিনিবছৰ পৰাই শিশুটিক অসন্তুলিত কচৰৎ আৰম্ভ কৰি, ডাঙিব নোৱাৰা বোজা দি শিশুটিক শাৰীৰিক- মানসিক ভাৱে পংগু কৰি পেলোৱা উচিত নহয়।সেয়ে এনেদৰে কঠোৰ নহৈ সিহঁতক সৰু সৰু কার্য কৰিব দিয়া উচিত যিবোৰ কামত উৎসাহ, আনন্দ পায়, আগ্রহ বাঢ়ে।আহাৰ খোৱা কার্য সি নিজে কৰিব বিছাৰিলে সম্পূর্ণ এৰি নিদি নিজে কাষত থাকি সম্পূর্ণ তদাৰক কৰিব লাগে।সিহঁতক স্বাবলম্বী হ'বলৈ শিকাব লাগে কিন্তু যিকোনো কাম কৰিবলৈ সম্পূর্ণ এৰি দিব নালাগে।আকৌ বেছি ৰক্ষণাবেক্ষণে শিশু এটিক স্বাৱলম্বী হোৱাৰ পৰা আঁতৰত ৰাখে মানে একো নিশিকে।অধিক ৰক্ষণাবেক্ষণ দিয়া মানে সিহঁতৰ সামর্থ আৰু প্রতিভাৱক অৱমূল্যায়ন কৰা হয়।কর্মশক্তিক অৱমূল্যায়ন কৰি থাকিলে সিহঁত ডাঙৰ হবলৈ নিশিকে।সেয়ে ল'ৰ ছোৱালীক কিছুমান ঘাত -প্রতিঘাতৰ সন্মুখীন হ'বলৈ দিব লাগে যাতে কন্টকময় পৃথিৱীখনত পিছলৈ নিজক ৰক্ষণাবেক্ষন দি চলিব পাৰে।
তুলনাই মানুহক অসুখী, আঘাত,আত্মবিশ্বাস নোহোৱা কৰে।সৰু ল'ৰা-ছোৱালীৰ ক্ষেত্রত ই আৰু ভয়ংকৰ।তুলনাৰ পৰিবর্তে সন্তানটিক উৎসাহ দিব লাগে।অভিভাৱকে শিশুটিক উৎসাহ দিলে বা এজন বিচক্ষণ ব্যক্তিৰ গুৰুত্ব দিলে দুগুণ উৎসাহেৰে সি দায়িত্ব পালন কৰে।সিহঁতক প্রতিৰক্ষা প্রদান কৰাৰ অর্থ এইটো নহয় যে বিপদৰ সন্মুখীন হ'বলৈ নিদিয়া।সমস্যা সমাধান কৰি নিদি কেৱল সমস্যা সমাধান কৰাৰ দিহা দিয়াৰ প্রয়োজন।মৰমেৰে কৰা শাসন সদায় সুস্থ পৰিবেশৰ পৰিপূৰক।যিকোনো ক্ষেত্রতে সিহঁতক বন্ধু সুলভ ভাৱে বুজাব চেষ্টা কৰিব লাগে।সিহঁতক বয়সতকৈ সৰু হৈ থাকিবলৈ শিকোৱা উচিত নহয়।সিহঁতক দায়িত্বশীল হ'বলৈ সকলো বিষয়ৰ জ্ঞান দিয়াটো প্রয়োজন।শিকাওঁতে ভাষণ দি শিকাবলৈ নগৈ সমস্যা সমাধানৰ ব্যৱহাৰিক জ্ঞান দিয়াটো প্রয়োজন। পৰিয়াল বা আত্মীয়স্বজনে বা পিতৃমাতৃয়ে নিজৰ শিশুটোৰ দোষ, অন্যান্য বেয়া কথাবোৰ আন শিশুৰ আগতে বা অন্যৰ আগত কোৱা দেখা যায়।শিশুটোৰ মন সৰল,ঠুনুকা, আলফুলীয়া যাৰ বাবে শুদ্ধ- অশুদ্ধ বিচাৰ কৰাৰ ক্ষমতা নাথাকে।তেনেস্থলত এনেবোৰ কথাই অভিভাৱকৰ লগত শিশুৰ সম্পর্কত বিৰূপ প্রভাৱ পেলায়।কণমানি শিশুটিৰ মনটোও কেতিয়াবা হতাশাত আচ্ছন্ন হ'ব পাৰে।সিহঁতৰ হতাশাৰ কাৰণ হয়টো ডাঙৰৰ বাবে নিৰর্থক,হাঁহি উঠা কথা যেন লাগিব পাৰে।কোনো প্রতিযোগিতাত পুৰস্কাৰ নাপালে ,কোনোবাই জোকালে শিশুটি হতাশ হ'ব পাৰে।আমি হতাশ নহ'বা,ঠিক হৈ যাব আদি দায় সৰা মন্তব্য দি কথাটো এৰাই চলাটো অতি পৰিতাপৰ কথা।তাতকৈ "তোমাৰ বেয়া লগা কাৰণবোৰ মই বুজিছো, বা "ভালকৈ কোৱাচোন", আদি কৈ নিজক বিশ্বাসযোগ্য কৰি ললে শিশুটিৰ হতাশাৰ পৰিমান কমি যায়। পিতৃ-মাতৃৰ বিচ্ছেদ,সঘনাই হৈ থকা কাজিয়া, কোনোবাজন বা দুয়োজন মানসিক ৰোগী, পাৰিবাৰিক অশান্তি, পিতৃৰ কর্মস্থাপন নাথাকিলে, সুৰামত্ত হ'লে শিশু এটিৰ সর্ম্পকৰ প্রতি উদাসীন হৈ পৰে।সি মানসিক অন্তর্দ্বন্দ্বত ভোগে আৰু তেতিয়া সন্তানটিৰ মানসিক,আবেগিক সমস্যা(আত্মবিশ্বাসৰ অভাৱ,ডিপ্রেছন,এংজাইটি, এডজাষ্টমেন্ট) আদিয়ে আগুৰি ধৰে।পিছলৈ নিচাসক্ত, উদণ্ড, অসামাজিক আদি কামত লিপ্ত হোৱা দেখা যায়।
শিশুকাল বা বাল্যকালৰ এনে পৰিস্থিতিৰ পিছলৈ জীৱনটোৰ পলে পলে অসুবিধা নহ'বলৈ অভিভাৱক তথা পৰিয়ালৰ বহু কৰণীয় আছে। শিশুটোৰ শাৰীৰিক আৰু মানসিক সুস্থতাৰ বাবে সুষম আহাৰ,পৰিস্কাৰ-পৰিচ্ছন্নতা,নিয়মিত ডাক্টৰৰ পৰামর্শ, টিকাকৰণত গুৰুত্ব দিব লাগিব।সহজ-সৰল হৈ, জটিল পৰিস্থিতিৰ মুখা-মুখী হ'ব পৰা কৰি তুলিব লাগিব।খুব সহজ ভাৱে, মৰমেৰে , বন্ধুত্বপূর্ণ সম্পর্ক গঢ়ি তুলি সিহঁতে জটিলতাবোৰ বুজ লোৱা উচিত।সন্তানটিক দোষ-ত্রুটী,সক্ষঊর্ধ্বত ৰাখি মৰম ,সন্মান দিয়া উচিত যদিও এটা কথা লক্ষ্য ৰখা উচিত যে সন্তাটিহে আমাৰ মৰমৰ,বেয়া অভ্যাসবোৰ নহয়।ইয়াৰ উপৰিও হত্যা, অপহৰণ,শিশুৰ ওপৰত চলা যৌন আতিশয্য আদিৰ পৰা শিশুটিক বচাই ৰাখিবলৈ আগতীয়াকৈ বুজাই দিয়ক যাতে শিশুটিয়ে নিৰাপত্তা অনুভৱ নকৰা ব্যক্তৰি ওচৰ নাচাপে।কেৱল অচিনাকী মানুহক নামাতিবা,ওচৰলৈ নাযাবা আদি কলেই দায়িত্ব শেষ নহয়।এনেকুৱা হ'লে অচিনাকী মানুহৰ প্রতি অহেতুক এটা বেয়া মনোভাৱ, ভয়ংকৰ,বদমাচ আদি ধাৰণা সৰুৰ পৰা ল'বলৈ বাধ্য হ'ব। শিশুই কৰিবলৈ মানা কৰা বস্তুটোৰ প্রতি সদায় এটা আকর্ষণ থাকে আৰু বাৰে বাৰে সেই কামটো কৰিবলৈ যায়।এই ক্ষেত্রত 'কিয় কৰিলা?', নকৰিবা, নালাৰিবা, নাখাবা,নকবা আদি কৈ অনবৰতে খেচখেচাই থাকিলে সন্তাটিয়ে আমনিবোধ কৰিব আৰু মনে মনে বেয়া পাবলৈ আৰম্ভ কৰে।মানসিক ভাৱে দূৰত্ব বাঢ়ি যোৱাৰ সম্ভৱনা বেছি হৈ গৈ থাকে।সেয়ে বন্ধুসুলভ ব্যৱহাৰ কৰি কথাবোৰ,কামবোৰ বুজাব চেষ্টা কৰিব লাগে।সন্তানক স্বাস্থ্যসন্মত খাদ্য খাবলৈ শিকোৱা উচিত।খাদ্যৰ উপকাৰিতা-অপকাৰিতা, সুষম আহাৰৰ কথা,খাদ্যৰ পৰিপুষ্টিৰ কথা আদিৰ বিষয়ে কোৱা উচিত যাতে পিচলৈ সন্তানটিয়ে বিজ্ঞান সন্মত পৰিস্কাৰ-পৰিচ্ছন্নতাৰে খাদ্যখোৱাৰ অভ্যাস কৰে । আচাৰ-ব্যৱহাৰ,সন্মান,কথা-বার্তা কোৱাৰো ধৰণ -কৰণ সন্তানক লগত থাকি শিকোৱা উচিত।অভিভাৱকে যদি গুৰু-সৎজনক ভক্তি ভাৱ নকৰে আনক সন্মান নকৰে তেনেহ'লে সন্তানটোৰো ব্যৱহাৰ তেনেকুৱাই হ'ব।সেয়ে অভিভাৱক সকল সাৱধান হোৱা প্রয়োজন শিশুৰ আগত যাতে জিভা পিচল নেখাই।
মুঠতে ধৈর্যধৰি ,সংযমী হৈ নিজৰ শিশুটিৰ ওচৰ চাপক,মনৰ কাষলৈ যাওক,সময় দিয়ক। সৰুতে দিয়া এই সময়খিনিয়ে আপোনাক মূৰ তুলি ঠিয় হৈ থাকিব পাৰিব অর্থাৎ সন্তানৰ পৰা কোনো ক্ষেত্রতে ,কোনো সময়তে বিবুদ্ধি,বিপাং,বা সন্মানৰ টনা-টনি নহয়। হকে-বিহকে কথা শুনাই নাথাকি, এছাৰিৰে থকা-সৰকা নকৰি,স্বাধীনভাৱে চিন্তা কৰাৰ সুযোগ আৰু সময় দিয়ক দেখিব আপুনি বিচৰা ধৰণে নিজৰ সন্তানে সপোনবোৰ বুকুত লৈ লক্ষ্যৰ দিশে আগবাঢ়ি গৈছে।
পৃষ্ঠা ৪০
শিশু কবিতাঃ
মৌমাখি
আমি সৰু মৌমাখি উৰো নাচি বাগি
দূৰন্ত প্ৰতীক একতাৰ,
কৰ্মত ব্যস্থ হওঁ কদাপি নিজিৰাওঁ
হুলে অস্ত্ৰ আত্মৰক্ষাৰ ।
ক্ষুদ্ৰ দুখনি আখি সৰু লাহি পাখি
ভূন ভূন কৰি ডাকোঁ,
আমি নাপাতো কথা সজাওঁ মৌ সিটা
তাতে দল বান্ধি থাকোঁ ।
প্ৰভাততে ওলাই মৌৰস গোটাই
জমা কৰোঁ সুমিষ্ট খাদ্য,
নৰ বৰ নিষ্ঠুৰ কাঢ়ি খোৱা দস্তুৰ
আমি নহওঁ নৰৰ অবাধ্য।
ফুলে ফুলে পৰি পৰাগযোগ কৰি
ন ন ফলৰ কৰোঁ সৃষ্টি,
ৰস চুহি চুহি মেলি দিওঁ পাহি
নিজ ৰস খাই পাওঁ তুষ্টি
যি কৰোঁ সঞ্চয় সৰ্বদা খাঁটি হয়
পঞ্চামৃতৰ এক অংশ
শ্ৰম আমাৰ ধৰ্ম বুজো ইয়াৰ মৰ্ম
লক্ষ্য হিত-নহয় ধ্বংস ।
আমিৰ হুছেইন আহমেদ।
বকো,বালিঝাৰ,কামৰূপ (গ্ৰাম্য)
মো নং 7002189794.
পৃষ্ঠা ৪১
নিৱন্ধঃ
শিশুৰ অধিকাৰ সৰ্ম্পকে কিছু ধাৰণা
১) শিশু বুলিলে আমি কি বুজোঃ-আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় আইন অনুসৰি ১৮ বছৰ বয়সৰ অনুৰ্দ্ধৰ সকলো ল'ৰা-ছোৱালীকে শিশু বুলি গণ্য কৰা হয়। শিশুৰ এই সংজ্ঞাটো ৰাষ্ট্ৰ সংঘৰ শিশুৰ অধিকাৰ সৰ্ম্পকীয় প্ৰতিনিধি সভাই নিৰ্দ্ধাৰণ কৰা এই সংজ্ঞাটো পৃথিৱীৰ প্ৰায় সকলোবোৰ ৰাষ্ট্ৰই গ্ৰহণ কৰিছে।
ভাৰতবৰ্ষয়ো ১৮ বছৰৰ পৰাহে এজন লোকক সকলো আইনসিদ্ধ ন্যাৰ্যতা পোৱাৰ সুবিধা দিছে। ১৮ বছৰৰ পৰাহে সেই কাৰণে ভোট দানৰ অধিকাৰ লাভ কৰে বা গাড়ী চলোৱাৰ বাবে অনুমতি লাভ কৰে বা যি কোনো আইনগত সুবিধা লাভ কৰে। বাল্যবিবাহ প্ৰতিৰোধ আইন ১৯২৯ ,অনুসৰিও ১৮ বছৰৰ তলৰ এজনী ছোৱালীয়ে আৰু ২১ বছৰৰ তলৰ এজন ল'ৰাই বিবাহ পাশত আৱদ্ধ হ'ব নোৱাৰে। ১৯৯২ চনৰ UNCRC ৰ অনুমোদন লাভ কৰাৰ পিছত ১৮ বছৰ তলৰ যিকোনো ল'ৰা-ছোৱালীয়ে, যিবোৰক যত্ন আৰু সুৰক্ষাৰ প্ৰয়োজন তেওঁলোকক ৰাষ্ট্ৰই সুৰক্ষা দিয়াটো নিশ্চিত কৰিবলৈ ভাৰতে ইয়াৰ শিশু ন্যায় আইনখন সলনি কৰে।
আইনৰ দৃষ্টিত এজনী ছোৱালী ১৮ বছৰত আৰু এজন ল'ৰা ২১ বছৰ বয়সত পৰিপক্কতা লাভ কৰা বুলি সৰ্বজন গৃহিত হৈছে।
২) শিশুৰ অধিকাৰঃ- আমাৰ দেশত প্ৰৱৰ্ত্তিত সকলো আইনে নিশ্চিত কৰা আৰু আমাৰ দেশে আনুষ্ঠানিক ভাৱে গ্ৰহন কৰা সকলো আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় চুক্তি আৰু ঘোষণা আদিত নিশ্চিত কৰা সকলোবোৰ অধিকাৰ বা সা-সুবিধা ১৮ বছৰ বয়সৰ তলৰ সকলো ব্যক্তিৰ প্ৰাপ্য। আমাৰ দেশে বা আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় ভাৱে নিশ্চিত কৰা এই অধিকাৰ সমূহেই হৈছে শিশুৰ অধিকাৰ।
ভাৰতীয় সংবিধানেও শিশু সকলক কিছুমান অধিকাৰ প্ৰদান কৰিছে আৰু তেওঁলোকৰ বাবে এই অধিকাৰবোৰ সংবিধানত অৰ্ন্তভূক্ত কৰা হৈছে। সেইবিলাক হ'ল - (ক) ৬ ৰ পৰা ১৪ বছৰ বয়সৰ প্ৰতিটো শিশুৰে বিনামূলীয়া আৰু বাধ্যতামূলক প্ৰাথমিক শিক্ষা লাভ কৰাৰ অধিকাৰ আছে। (খ) ১৪ বছৰ বয়সলৈকে কোনো শিশুকে বিপদজনক কামত নিয়োগ কৰিব নোৱাৰিব। এই অধিকাৰ শিশু সকলক সংবিধানে প্ৰদান কৰিছে।
(গ) শিশু সকলক বাধ্য কৰি বা অপমানজনক অৱস্থা এটাৰ সৃষ্টি কৰি আৰ্থিক লাভালাভৰ বাবে তেওঁলোকৰ বয়স আৰু শক্তিৰ লগত সামঞ্জস্য নথকা কোনো জীৱিকা বা বৃত্তিত নিয়াগ কৰিব নোৱাৰিব।
(ঘ) স্বাধীনভাৱে আত্মমৰ্যদা সহকাৰে নিজকে বিকশিত কৰাৰ সুযোগ আৰু সা-সুবিধা পোৱাৰ অধিকাৰ , শৈশৱ আৰু যুৱাৱস্থাত নিৰাপত্তা পোৱাৰ অধিকাৰ, নৈতিক আৰু পাৰ্থিব সা-সুবিধাৰ পৰা বঞ্চিত কৰাৰ বিৰুদ্ধে অধিকাৰ।
ইয়াৰ উপৰিও অন্য প্ৰাপ্তবয়স্ক পুৰুষ-মহিলাৰ দৰে শিশু সকলেও নাগৰিক হিচাপে জীয়াই থকাৰ সম অধিকাৰ লাভ কৰিছে। যেনে- সমতাৰ অধিকাৰ, বৈষম্যৰ বিৰুদ্ধে অধিকাৰ, ব্যক্তিগত আৰু আইনগত স্বাধীনতাৰ অধিকাৰ, সৰবৰাহ কৰা আৰু বন্ধোৱা শ্ৰমিক হিচাপে নিয়োগ কৰাৰ বিৰুদ্ধে অধিকাৰ, সকলো সামাজিক অত্যাচাৰ আৰু শোষণৰ পৰা সমাজৰ দুৰ্বল শ্ৰেণীৰ লোকসকল সুৰক্ষিত হৈ থকাৰ অধিকাৰ।
গতিকে এখন ৰাষ্ট্ৰই অৱধাৰিতভাৱেই - শিশু আৰু মহিলা সকলৰ বাবেই বিশেষ বিধান বা ব্যৱস্থা হাতত ল'ব লাগিব। সংখ্যালঘু সকলৰ সুৰক্ষাৰ বাবে বিশেষ ব্যৱস্থা হাতত লব লাগিব। সমাজৰ দুৰ্বল শ্ৰেণীৰ লোকসকলৰ মাজত শিক্ষাৰ প্ৰসাৰৰ বাবে বিশেষ ব্যৱস্থা হাতত ল'ব লাগিব। জনসাধাৰণৰ পুষ্টি আৰু জীৱন ধাৰণৰ মানৰ লগতে জনস্বাস্থ্যৰ উন্নতিকৰণৰ অধিকাৰ পাব লাগিব।
সংবিধানৰ নীতি নিৰ্দ্দেশনাৰ উপৰিও বিশেষকৈ শিশু সকলৰ বাবেই বহু আইন প্ৰণয়ন কৰা হৈছে। সমূহ আন্তঃৰাষ্ট্ৰীয় আইনৰ ভিতৰত ৰাষ্ট্ৰ সংঘৰ শিশু অধিকাৰ চমুকৈ চি,আৰ,বি (CRB) বোৰ আটাইতকৈ তাৎপৰ্যপূৰ্ণ। এই আইন আৰু ভাৰতীয় সংবিধান মতে প্ৰতিটো শিশুৰ কোনবোৰ অধিকাৰ থকা উচিত তাক নিদ্ধাৰণ কৰিছে। এই আইনৰ উপৰি ভাৰতীয় সংবিধান আৰু আইনৰ আধাৰত শিশু সকলে পাব লগীয়া অধিকাৰ সমূহ নিদ্ধাৰণ কৰা হৈছে। কিন্তু শিশুসকলে তেওঁলোকৰ সেই বিশেষ অৱস্থাৰ বাবে প্ৰাপ্ত বয়স্ক ব্যক্তিৰপৰা অতিৰিক্ত সুৰক্ষা আৰু দিশ নিৰ্দেশনা পোৱাৰ প্ৰয়োজন। তদুপৰি তেওঁলোকৰ নিজৰো কিছুমান বিশেষ অধিকাৰ আছে। শিশুৱে লাভ কৰা এই অধিকাৰবোৰকে শিশুৰ অধিকাৰ বুলি কোৱা হৈছে আৰু এইবোৰ ৰাষ্ট্ৰসংঘৰ শিশু অধিকাৰ সৰ্ম্পকীয় প্ৰতিনিধি সভাত গৃহীত হয়।
অঞ্জনা উজীৰ
ডিমৌ,দিহাজান
পোঃআঃ- ডিমৌ।
জিলা- শিৱসাগৰ(অসম)
পিনঃ-৭৮৫৬৬২
দূৰভাষঃ- ৮৬৩৮৩৪২২০১
পৃষ্ঠা ৪২
নৱবৰ্ষ বিশেষঃ
২০২০
আকৌ এবাৰ উভতি চোৱাৰ হেঁপাহ নাছিল, নাছিল চকুলো বোৱাই বিদায় দিয়াৰ ইচ্ছা। তথাপি সেমেকি উঠিছে দুচকু যোৱাৰ পৰত। দিবলৈ একো নাই আছে মাথোঁঁ এটি দুখৰ হুমুনিয়াহ।
জীৱন কি ? জীয়াই থকাৰ হেঁপাহ কি ?আপোনৰ পৰা আঁঁতৰি থকাৰ , আপোনক হেৰুৱাৰ যন্ত্ৰণা কি ? সকলো বুজাই দিলা ভালকৈ তুমি '২০২০'। পাহৰোঁঁ বুলি ভাবিলেও পাহৰিব পাৰিম জানো জীৱনত, গৃহবন্দী হৈ থকা সময়বোৰৰ তিক্ত অনুভৱবোৰ , অভিজ্ঞতাবোৰ। য'ত থমকি ৰৈছিল আশা আৰু সপোনবোৰ। য'ত থমকি ৰৈছিল পৃথিৱী, থমকি ৰৈছিল বিশ্বৰ অৰ্থব্যৱস্থা, কোনোবাই কান্দিছিল ভোকত, কোনোবাই ভয়ত কান্দিছিল। কোনোবাই আপোনজনক হেৰুৱাই দিশহাৰা হৈছিল। স্থবিৰ হৈ পৰা পৃথিৱীখনত যেন আমি মৰি মৰি জীয়াই আছিলো এবুকু ভয়,শংকা লৈ। প্ৰতিটো পল এটাই মাথোঁঁ আশা কেতিয়া আন্ধাৰ আঁতৰি পোহৰ আহিব নামি। সলনি হৈ পৰিছিল আমাৰ জীৱনশৈলী। এক কথাত ক'বলৈ হ'লে জীৱনৰ প্ৰতিটো দিশতেই নতুন শিক্ষা দি গ'ল, পৰিবৰ্তনৰ এক জোৱাৰ তুলি গ'ল ২০২০ চনটোৱে । প্ৰতিজন ব্যক্তিৰ হৃদয়ত আঁকি গ'ল অভিশপ্ত স্মৃতি। জীয়াই থকাৰ হেঁপাহতে আমি সকলোৱে সামাজিক দূৰত্ব বজাই ৰাখি ভয়, শংকাৰ মাজেৰেই জীয়াই আছিলো।
চাওঁতে , চাওঁতে বছৰে বাগৰ সলালে। আকৌ এটি নতুন বছৰে ভূমুকি মাৰিলে। প্ৰাপ্তি-অপ্ৰাপ্তিৰ তৰাজু খনত নিশ্চয় অপ্ৰাপ্তিৰ পালা খনেই তললৈ নামি যাব। থাকক নাচাওঁ আৰু উভতি হেৰাই যোৱা বোৰ , নোপোৱা বোৰ । মাথোঁঁ আশাৰে অপেক্ষা, নতুন বছৰৰ নতুন পুৱালৈ। য'ত সকলোৱে বিচাৰি পাব হেৰোৱা সুখ,শান্তি আৰু আশা বোৰ।
বিৰিঙি উঠক সকলোৰে ওঁঠৰ মিঠা হাঁহিবোৰ। আকৌ এবাৰ জীপাল হওঁক সেউজীয়া পৃথিৱীখন। এই খন আমাৰ পৃথিৱী। মুকলি আকাশৰ তলৰ মুক্ত এজাক বতাহ আমাৰ সকলোৰে কাম্য।
আমি অঙ্গনৰ পৰিয়ালটিয়ে সকলোলৈকে নৱবৰ্ষৰ আন্তৰিক শুভেচ্ছা জনালো।
অৰ্চনা শইকীয়া
শিৱসাগৰ
0 Comments